Vindskydd/ FickRaket!

Låter som ett djävla mickel...

...det där med specifikt vindskydd!

Det smartaste ideen jag tycket miig ha hört hittils är att anväda ryggsäcken ed.

Själv har jag mina tankar på att det skulle vara finemang med (om man som jag har riktat in mig på ett av hillebergs muddustält) att lägga ena absiden lätt tillgänglig och spänna upp den som ett grundvindskydd för hela matlagnings proceduren med manskap (1-2 pers) och om det blåser riktigt äckligt ha båda absiderna framme. Varför krångla till det om man nu har med sig skydd mot väder och vind redan?

Är det inte värt en hel del att kunna skydda sig själv och hela skiten...inte bara gryta och brännare...mot inkräcktande vädergudar som vill sabba supén?

Re: Re: Re: Re: Re: Prototyp

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
Undrar vilka proffs som inte tycker köket är det mest väsentliga att skydda mot stark vind?

Vad jag menar är att även om man skyddar lågan mot stark vind (vilket man kanske bäst gör genom att sitta i hyfsat lä) så behöver kastrullen isoleras och den varma luften ledas rätt.
Ett vindskydd som BARA skyddar lågan ger ju bara ökad effekt om det blåser, men även i lä vinner man alltså minuter med ett vindskydd för kastrullen.
Men det är klart att det inte ska blåsa på lågan...

Det där ger jag inte mycket för. Jag lagar bara mat i absiden och det brukar gå väldigt fort med en pockerrocket på låg effekt. Jag snittade endast 16,7 gram gas om dagen senast jag räknade så jag har svårt att tro att man vinner så mycket. Det kanske är beroende på kokkärl? Jag har titan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prototyp

crazy; sa:
Det där ger jag inte mycket för. Jag lagar bara mat i absiden och det brukar gå väldigt fort med en pockerrocket på låg effekt. Jag snittade endast 16,7 gram gas om dagen senast jag räknade så jag har svårt att tro att man vinner så mycket. Det kanske är beroende på kokkärl? Jag har titan.
Jag har samma erfarenhet, att jag snittar lägre gasförbrukning än de flesta trots att jag inte använder vindskydd sommartid, även på längre turer (då vindskyddets gassparande effekt borde synas tydligare). Men detta handlar naturligtvis mycket om hur man lagar sin mat, hur varmt vatten man vill ha och hur mycket. Eftersom jag äter mycket så fipplar jag mycket med vattentemperaturer, kokar t ex aldrig té/kaffevatten (vem dricker 100-gradigt vatten?), och låter oftast makaronerna stå till sig i varmvatten som jag gett ett uppkok. Etc etc.

På vintern brukar dock skyddet få följa med. Man skulle kunna argumentera att snötäcket ger ännu bättre möjligheter att gräva ned köket och få vindskydd, men när man snabbt vill ha mat och vädret kan vara svårt så tycker jag vindskyddet har en viktig funktion. Dessutom kör jag på bensin vintertid, så jag behöver ingen hög alu-cylinder för vindskyddet.

Och kom igen nu, inte ens ett estetdrägg kan väl ha problem att klippa isär och häfta ihop tre tomma ölburkar? ;)

Är det någon av herrarna som reflekterat :) över varför MSR och andra tillverkare av gaskök inte har vidskydd till sina "canister-mounted stoves"? Svaret är givet, blir behålleren för het så har du med all säkerhet en rocket ((((BLAM))))

Däremot har MSR ex. WindPro med reflektor och vindskydd s.21 (PDF) men det är en "remote canister stove"

Även på BENSINKÖK skall man skydda röret mot överhetting och vindskyddet är främst till för att skydda flaskan mot hettan från brännaren. Men där kan jag linda vindskyddet runt kastrullen, låst fast med gaffel och bränna på.

Ett alternativ för att få bättre värme runt kastrullen är en XPD™ Heat Exchanger 170g. Finns hos MSR.

Rungá; sa:
Är det någon av herrarna som reflekterat :) över varför MSR och andra tillverkare av gaskök inte har vidskydd till sina "canister-mounted stoves"? Svaret är givet, blir behålleren för het så har du med all säkerhet en rocket ((((BLAM))))

Däremot har MSR ex. WindPro med reflektor och vindskydd s.21 (PDF) men det är en "remote canister stove"

Även på BENSINKÖK skall man skydda röret mot överhetting och vindskyddet är främst till för att skydda flaskan mot hettan från brännaren. Men där kan jag linda vindskyddet runt kastrullen, låst fast med gaffel och bränna på.

Ett alternativ för att få bättre värme runt kastrullen är en XPD™ Heat Exchanger 170g. Finns hos MSR.

MSR har faktiskt vindskydd till liknande kök:
http://www.mtntools.com/cat/camping/stoves/images/msr_superflyascent.jpg
De har då sett till att gasbehållaren inte värms upp. Dock bygger idén på att hänga upp köket vilket kan vara lite omständigt på kalfjället.

Håller annars med om att MSRs Heat Exchanger verkar vara det smidigaste alternativet:
http://www.rapadalen.de/2004/del16/02.htm
http://www.msrcorp.com/cookware/heat_exchanger.asp

Det är givet att det är viktigt att skydda lågan/brännaren. Jag lärde mig dock häromåret att det är viktigt att skydda kitteln också. Jag hade gjort ett kittel-ställ av en liten konservburk, med rejäla lufthål nedtill och upptill. Inuti denna ställde jag min gamla Trangiabrännare och ovanpå kitteln.

Min tanke var att lågan då hamnar mitt under kitteln, är skyddad och värmer vattnet. Lågorna som slickar upp längs sidan på kitteln hade jag tydligen underskattat.

Jag satt i Storådörren en nollgradig och solig oktoberdag med en iskall vind på 8-10 m/s eller så. Det tog mig ca 45 minuter att få kokat upp 5-6 dl vatten, och större delen av mitt T-spritförråd gick åt.

Det är möjligt att ett gaskök är mindre känsligt på den här punkten, men de flesta som skriver i ämnet verkar klart inriktade på att man tjänar bränsle på att skydda låga och kokkärl. Däremot behöver man ventilera eventuell gasbehållare, så att den inte blir för varm.

Att alltid laga mat i tält funkar inte för mig. Speciellt inte om jag har tarp... Dessutom lagar jag alltid en rejäl middag mitt på dagen och kokar kaffe på eftermiddagen. Detta gör jag utan att slå upp skyddet om det inte regnar. Så ett vindskydd på 30-50 g känns helt OK. Ett på 240 g väger mer än hela min övriga kokutrustning (exkl gasbehållaren) tillsammans, så det känns inte särskilt attraktivt.

Jörgen

Rungá; sa:

Mehallå! Det är ju det som den här tråden handlar om!

Att bara ta ett vanligt vindskydd som funkar för spindelkök går ju inte av ovan nämnda anledning, så hur gör man ett vindskydd som skyddar låga och kastrull utan att överhetta behållare och packningar?

Anledningen till att de stora tillverkarna inte säljer vindskydd till tubmonterade brännare är att de inte kan komma på en smidig lösning med tillräckliga säkerhetsmarginaler.

Men det betyder inte att det är omöjligt för en hemmapulare att sänka säkerhets- och robusthetsribban lite och fixa en egen amatörlösning.

Så vi ställer frågan igen:
Hur gör man ett bra vindskydd för ett tubmonterat kök utan att det överhettar behållare eller packningar.

---

Vad gäller debatten om huruvida det är nån nytta med vindskydd när man ändå sitter i lä så ger i alla fall det här vindskyddet (som bara funkar för Snowpeak GigaPower och andra kök där kärlstödens infästning kan stödja skyddet) 10-15 % bättre koktid även i vindstilla:

00041-1.jpg

10-15 % är en extra dag på en veckotur.
Och MSR:s variant sägs ge 25 % bättre ekonomi.
Men jag får väl testa hemma i köket om det blir skillnad med och utan vindskydd.

[Ändrat av Nordesjö 2006-03-29 kl 10:05]

Nordesjö; sa:
Anledningen till att de stora tillverkarna inte säljer vindskydd till tubmonterade brännare är att de inte kan komma på en smidig lösning med tillräckliga säkerhetsmarginaler.
Ledsen att jag inte fattade att utsidans hempulande medlemmar har större kompetens av gasolkök än de tekniker som arbetar på MSR, Primus och Optimus.

Jag tror i alla fall att orsaken till att de inte har tagit fram ett vindskydd kan bero på att de inte har funnit ett sätt att göra detta som inte påverkar brännaren eller behållaren. Alltså att de bedömmer att en olycka kan hända.

Men 10-15% ger en extra dag om man är så skicklig att man kan beräkna gasåtgången för varje matlagning med hänsyn taget till luftemperatur, höjd och andra fatktorer. Annars har man nog den skvätten kvar i alla fall när man kommer hem.

Men lycka till ((((KABANNNNG))))) Sitt inte med brännaren mellan benen iaf :)

Rungá; sa:
Ledsen att jag inte fattade att utsidans hempulande medlemmar har större kompetens av gasolkök än de tekniker som arbetar på MSR, Primus och Optimus.

Finns ingen som påstår det.
Vad jag påstår är att det är en rejäl skillnad mellan vad en hemmapulare anser går att använda och vad en utvecklare eller marknadsmänniska på ett internationellt företag anser går att stå för.

Sen är det ju rätt trist att ha inställningen "bara för att ingen har lyckats så går det inte". Så funkar varken jag eller teknikerna som arbetar på MSR, Primus eller Optimus (inte de jag har pratat med i alla fall).

Och om en tekniker som arbetar på MSR, Primus eller Optimus säger "nja, det där skulle kunna bli farligt" när jag frågar så är det ju inte värre än att jag kan ta hänsyn till det.
Min förra idé skrotade jag av just den anledningen ;)
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-29 kl 14:27]

Rungá; sa:
Men lycka till ((((KABANNNNG))))) Sitt inte med brännaren mellan benen iaf :)
Sedan jag smälte piezon på mitt Primus Alpine Powercook med ett hemmagjort vindskydd som var alltför effektivt, är jag något mer försiktig med denna typ av övningar. Att däremot värma gasflaskan mellan benen kyliga morgnar är guld för att pressa ut det där lilla extra, liksom att sova med flaskan i sovsäcken. Lämnar därmed över till Öringen för kommentarer...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg