vindsäck ??

hejsan
behöver en ny vindsäck, min gamla blev använd den hårda vägen förra året och fick underkännt...
skulle uppskatta lite råd, tips och ideer..
diskutera gärna lite fördelar och nackdelar med olika konstruktioner

vänligen nils

Maxstorlek för tre, den skall ju hanteras i rejäl blåst så ju mindre yta ju bättre. Har prövat både av tälttyp och av påslakantyp, föredrar de senare. Mindre med sömmar. Huruvida det behövs blixtlås för kikhål eller ej råder det delade meningar om. Våra senast är utan. En sak mindre som kan fallera.
KISS är en bra princip även avseende vindsäck.
95% av bruket hoppas vi blir som lävägg vid rast.
Go tur.

Prasslig

väv vill jag undvika. Säkerhetsrem eller tamp så att vindsäcken ej blåser iväg när det tutar i och man drar upp den ur ryggsäcken är bra. Nån form av tittmöjlighet uppskattar jag.

Thure

hejsan
behöver en ny vindsäck, min gamla blev använd den hårda vägen förra året och fick underkännt...
skulle uppskatta lite råd, tips och ideer..
diskutera gärna lite fördelar och nackdelar med olika konstruktioner

vänligen nils

Om du berättar vilken modell som fick uinderkänt och hur så knakse det är enklare att ge tips om de som är bättre i de avseenden där din falerade.

Jag har två - en stor Haglöfs (3 pers) och en mindre (1-2pers) - vad heter nu det norska märket som ofta har orange påse? Den mindre har jag dock själv kompletterat med snöre så den inte blåser bort - den har dock hällor för skidor som "tältkäppar".

Jag har inte behövt använda mina säckar i något livsavgörande läge - utan mer som portabel raststuga/lä, dock i halvstark vind.

/Patrik

Kan ni inte berätta vilka specifika märken ni pratar om?

Någon som vet något om terra novas säck?

Jag har också kollat på helsports men den verkar ha ärmar?

hejsan
den vindsäck som fick underkänt var för grund samt hade en ruta som sprack av kylan...

det blir en egensydd vindsäck, 150x250 med armar(vindstrutar) och huvor(vindstrutar) samt sidofästöglor.
avsedd för 1-2 vuxna med hunden. i nödfall 3 vuxna med hunden
den kommer även att kunna användas som vindrastskydd eller poncho, vikt runt 600 gram

vänligen nils

Jag vill slå ett slag för fjällduken från norska Jerven. Vi/jag har en Thermo Hunter och en Jervehiet (lyan) till hunden. Speciellt de vadderade modellerna är dyra men jag är grymt nöjd med min Hunter, speciellt när jag är ensam och kan stänga in mig helt. Låg under en gran med hunden igår, njöt och drack kaffe i säkert 1½ timme i +1 grad, kraftig blåst och snöblandat regn.

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

Thermo Hunter med vaddering känns mest motiverad vintertid då den väger hela 1,5 kg. Var på kalfjäll på ripjakt i februari förra året. +15 och hyfsat blåsigt. Jag kunde stänga om mig så bara ansiktet stack ut medan jaktkamraten stod ut max 15-20 minuter innan vi fick börja röra på oss igen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg