Vindsäck

Tips: Om du ska utgå från någon av de vanligare fjällstationerna (STF) så finns det oftast vindsäckar att hyra om man bokar litet i förväg.

Jag har en billig enkel vindsäck (Terra Nova Bothy om jag minns rätt) som jag aldrig skulle ta fram om jag inte befann mig i en nödsituation. Det är en trång cylinder med ett litet plastfönster, ingenting jag kryper in i om jag inte måste. Dessutom saknar den bra öglor att förankra säcken i t.ex. en skida så den kanske blåser iväg när jag behöver den som bäst.

Dyrare vindsäckar som jag provat har oftast ett blixtlås så man kan ha huvudet utanför säcken. Det tycker jag ger ett helt annat användningsområde och blir istället någonting man kan ta fram vilken dag som helst bara för att hålla värmen lite bättre när man fikar. Vad jag vet är det dock bara Hilleberg som fortfarande gör sådana säckar, Haglöfs gjorde det tidigare, men det tror jag dom slutat med.

Fjällräven

gjorde också bra vindsäckar tidigare men jag hittar den nu inte på deras hemsida. Silnylon borde kunna användas för en lätt och inte så prasslig vindsäck. Men den kanske skulle bli för tät? Hilleberg använder "Vindtät, vattenavvisande och ventilerande nylon" i sin säck.

Thure

Deras fjällponcho (Fjellduk Pro) verkar klart intressant tycker jag, men den kostar ju lika mycket som en Hillebergare. Finns det någon som provat den?

Fungerar utmärkt, men som jag ser det är vindsäckens främsta användingsområde att skapa rygglä vid raster, dvs användas ofta. Min mest brukade är en 3p från annodatzumal i orange ventile, utan blixtlås. Två får plats inuti den med som sittskydd klarar den lätt tre ryggar.
När vindsäcken behövs, gräv gropen först, kryp ner i den och sen in i vindsäcken, annars blåser den lätt iväg......

Regn

Jag slösade faktiskt ett par hekton på att sy en ny 'vindstrut' av vattentät lättviktspresenning, och tro på fan om den inte kom till pass. Det spöregnade en hel dag under åre-turerna förra veckan. Då var det jäkla najs att kunna rasta gömd från både vind och nederbörd. Den får hänga med nästa år också!

Hur många har ni tänkt vara i säcken?
Jag har en ajungilak (gul) som är lagom för två och en haglöfs (nödorange) som är lagom för 3, kanske 4 pers.

Det jag förbätrat på ajungilaken är att jag sytt fast förvaringspåsen i säcken och monterat ett snöre att sno runt midjan om det är risk att säcken blåser bort på vägen in i den.

Detta var std-ytr på Haglöfs.

/Patrik

Ja det där säkerhetssnöret har man ju varit glad att man använt faktiskt. När fingrarna är bedövade av kyla och vinden river tag i det ultimata vindfånget, då har man inte så mycket att säga till om. Fuskar ICKE med det helt enkelt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg