Vindsäck

Jag har inte hittat några inlägg om vinsäckar på den här utsidan och väldigt lite på nätet som helhet.
Så jag ställer frågan här på forumet:
Vad använder ni för vindsäck när ni går på tur? och
Vad ska man tänka på när man väljer ut en vindsäck?

Säcken...

...ska rymma 2 pers.
...ska vara färgglad
...ska hålla ryck och slit i sömmarna
...ska vara lätt att få ur och i sitt fodral
...ska kunna fästas vid dig med en slinga/karbin så
att den inte blåser bort när du vecklar upp den
...ska väga lite och ta lite plats så att den kommer
med på tur
...ska du öva att använda och använda
...och spaden behövs för att kunna njuta av soliga men
blåsiga dagar eller ge skydd mot snö och vind vid
matrast
...kan ge falsk säkerhet. Vid annalkande skitväder,
försök ta dig ned från fjället till skogen eller
gräv ett tillfälligt skydd i en driva eller ta dig
in i en stuga.
...kan lämnas hemma om du har tält med dig
(go light - go fast)
...kan rymma 4 vid rast(finns det hjärterum...)

Ses ute!

Hilleberg är trång

Jag har en Hillebergvindsäck. Den är bra på de flesta sätt, men den är ganska trång (150 cm bred). Jag tycker att den är lite väl trång för två fullvuxna män.

MVH

Peter Ask

Kan man verkligen lämna vindsäcken vid tälttur?

Läste att du (Hawker) ansåg att man kan lämna vindsäcken hemma om man har tält med.
Jag har fått för mig att vindsäcken bör vara med på alla turer eftersom den är lättare att få upp riktigt dåligt väder än vad tältet är.

Vad tycker ni andra? Kan man lämna vindsäcken hemma om man har med ett bra tält, som tex hilleberg som ju är lättresta även i hårt väder? Jag känner mig skeptisk.

/Andreas

Om man alltid har tältet till hands duger väl det gott. Om man däremot är på tälttur och gör toppturer eller bara på topptur släpar man inte gärna tältet till toppen. Då är det vindsäck och spade som gäller, tycker jag. /Ola

Det verkar vara lite tunt med recensioner på vindsäckar på Utsidans recensionsbank. Någon med erfarenhet av olika vindsäckar får gärna recensera. Speciellt intresserad är jag av Ajungilaks vindsäck som finns på sportsnet.se för 560 kr. Den har måtten 150x200, så jag antar att vissa skulle kalla den trång.

/Jonas U

Jo du andreas,,,

,,,det går alldeles utmärkt. Med tiden ute kommer erfarenheterna om vad man kan göra för avsteg från det "normalt vettiga beteendet" utan att göra något dumdristigt. Själv använder jag inte alltid vindsäcken och nästan aldrig om jag har tält med mig. Tältet duger gott att dra över sig och skapar lä och skydd och dett har jag gjort flera gånger. Sant är att vindsäcken är lättare att ordna i dåligt väder. Bakom mig har jag snart 400 dagar på vintertur spritt på 12 år. Många dagar har varit fastblåsta och en del med otroligt hårt väder.

Viktigt att poängtera är att detta är mitt beslut och jag råder fortfarande mindre vana personer att använda (inte bara ha med) sig av spade och vindsäck. Vindsäcken är bra och om du känner dig skeptisk så är det sunt.

Hoppas att vi ses ute,
Hawker

haglöfs vindsäck

är 150 * 200 och signalorange. Den har vi fikat 5 pers i. Trångt men det gick. Tre pers sitter vi kungligt och lagar mat i säcken.

Tack Hawker...

Det var väl ungefär det svaret jag ville ha. Som du skrev det kändes det som att alla som har tält med sig kan helt enkelt skita i vindsäcken och det tyckte jag verkade olämpligt. Som du framställer det nu känns det lättare att hålla med dig. Att man kan lämna vindsäcken hemma om man har god erfarenhet och på goda grunder kan resonera sig fram till det beslutet! Själv har jag inte 400 fjälldagar i bagaget men försöker att lära mig så mycket som möjligt av dem med mer erfarenhet. Jag hoppas att du förstår att jag med mitt inlägg inte ville ifrågasätta din kompetens och erfarenhet eller ditt beslut hur du vill göra utan ville få klarhet i om detta kunde ses som en allmän rekomendation för fjällfolk i allmänhet.

i hopp om goda turer!

/Andreas

PS. Hoppas du respekterar mina tankar trots att jag säkert är en fjunig rookie i dina ögon och dessutom tycker att ett dyrt KAP kök är heltrevligt även om det gör att man klassas som fjolla ;-) DS.

Reeeeespekt! -boom chacka lack

Det stod -kan- lämnas hemma.

Jag ser inte på dig som en fjunig rookie även om du kanske är det ;-).

Många fattade att mitt inlägg om "inga kök" var ett försök till debatt framlockat av några fräna komentarer. Det lyckades. 32 svar visar att många engagerar sig. Allmänt tycker jag att det i den här branchen är en STOR prylfixering. Jag ser det som om marknadsförarna på utrustningsföretagen har lyckats. Jag är väl medveten om att det är viktigt med bra utrustning och har själv prylar och utrustning för alldeles för mycket pengar. Det jag tycker är fel är att det nästan alltid framställs som om att har man inte det här eller det där så kommer hela turen att bli en pina, om man överlever den. Titta på företagens reklam och gå bortom den. Naturen är underbar och vi kan vistas i den utan att investera 10.000-tals kronor på vad som många tror är ett måste.

Detta inlägg är inte menat som något påhopp och jag hoppas att ingen tar det så, utan kanske som en ögonlyftare.

Respekt är viktigt och jag respekterar dina tankar.
Visk:KAP är ok, men säg det inte till någon.

Jag förstod!

Jag förstod att ditt inlägg om friluftskök var till för att provocera fram en debatt, vilket jag tyckte var roligt (därav min ;-) som jag hoppas antydde att jag var en smula ironisk)! Debatten som följde blev väldigt intressant.....i alla fall fram till det att den spårade ur en aning vad det gäller frågan om aluminium brinner eller ej. Vad gäller prylar håller jag med dig. Hård marknadsförning med tryck på säkerhetstänkande gör att vi tror att vi behöver grejerna om vi inte vill slarva med säkerheten....men säkerheten sitter nog sällan så mycket i prylarna som i människan i form av kunskap och erfarenhet. Men ändå tycker jag att många prylar är bra och ger en ökad "trygghet" om man vågar lita på dem (tex ett bra tält). Det känns som du och jag har ungefär samma åsikt i denna fråga tror jag.... Dessa tankar passar väl egentligen bättre under ditt inlägg om just denna fråga men nu tog jag det här eftersom jag ändå var igång här.

/Andreas

PS. I natt var vi ute i snön och tältade som ett led i förberedelserna inför tänkt påsktur, vi skaffade oss intressanta erfarenheter av kondens :) I natt ska vi försöka samma process men med mindre kondens. DS.
[Ändrat av ala 2001-01-12 kl 12:14]

Laga mat i säcken

Jag har provat att laga mat i just haglövs säck en gång. Min erfarenhet är att det inte går att laga mat och samtidigt hålla det dåliga vädret ute och ingen som jag känner har några goda erfarenheter av det och säger att laga mat får man göra utanför. Har du några bra tips?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg