Ja, jag har också hört att härdplaster inte leder till mikroplast. Minns att jag kollade upp det en gång när jag satt och slipade epyxy-kuber tre dagar i rad. Men hittade ingen vettig källa så valde att strunta i det. Tack
Problemet med epoxy-komposit är att det inte kan återvinnas.
Finns ju många problem med en kraftig vindkraftsutbyggnad så vi kanske inte behöver hitta på fler.
Man ska inte underskatta människans förmåga att hitta lösningar på problem som uppstår med ny teknik.
En första googling på ”recycling of wind turbine blades” ger några svar med rubriker som innehåller ”Wind Turbine Blades Can’t Be Recycled…..”
Men sen dyker en med ”Wind Turbine Blades Can Be Recycled” upp.
This giant wind turbine blade can be recycled
Energy companies are trying to redesign wind energy so the giant components don’t end up in landfills. Siemens Gamesa’s RecyclableBlade can be broken down into its raw materials at the end of its life.
www.fastcompany.com
”According to Siemens Gamesa, the company’s latest innovation, called the RecyclableBlade, is made with a new type of resin that can be “efficiently separate[d]” from the other components of the blade at the end of its use. Those materials can then be reused.”
Så det finns hopp lösning både vad gäller slitage och återvinning av turbinblad.