Jag ville mest få perspektiv på som tusentals kraftverk som omtalades i ovanstående inlägg. Självklart ska vi också bygga ut till havs, precis som jag sade. Att det däremot skulle vara bra för att folk skulle se dem mindre vete tusan. Jag är ganska säker på att fler semestrar till havs än till fjälls. Så vilka är "vi" som skall slippa se turbinerna?
Självklart skall vi inte skövla vidare, men det är nog så att ban måste kunna acceptera ett brukande av marken. Jag finner det konstigt att folk i ena stunden klagar öve att det inte finns någon värdefull skog kvar och i andra stunden hävdar att inte ett område i Sverige förutom havet lämpar sig för vindkraft. Det är något skevt där...
Speciellt som ett vindkraftverks påverkan på miljön är högst begränsat i jämförele med t ex en kraftverksdam.
Det har gått snurr på vindkraftdiskussionen i Sverige. I Danmark är man stolta över att ha en stor mängd vindkraft och målet är satt till 25% av elbehovet. Och de som är stoltast är de som bor närmast vindkraftverken. Så borde vi också ha det i Sverige! Och ja, jag skulle gärna se att Gärdet fylldes av turbiner. Jag saknar den som fanns en gång i tiden.
Självklart skall vi inte skövla vidare, men det är nog så att ban måste kunna acceptera ett brukande av marken. Jag finner det konstigt att folk i ena stunden klagar öve att det inte finns någon värdefull skog kvar och i andra stunden hävdar att inte ett område i Sverige förutom havet lämpar sig för vindkraft. Det är något skevt där...
Speciellt som ett vindkraftverks påverkan på miljön är högst begränsat i jämförele med t ex en kraftverksdam.
Det har gått snurr på vindkraftdiskussionen i Sverige. I Danmark är man stolta över att ha en stor mängd vindkraft och målet är satt till 25% av elbehovet. Och de som är stoltast är de som bor närmast vindkraftverken. Så borde vi också ha det i Sverige! Och ja, jag skulle gärna se att Gärdet fylldes av turbiner. Jag saknar den som fanns en gång i tiden.
Raskesven; sa:Myt? Det är väl bara att räkna, precis som du gjort. Du påstår att ett forsmark motsvaras av tusen snurror. Jaha, ska de 1000, och de yterligare tusentals snurror det kan handla om placeras i just det område som präglas av vidsträckta vyer, fjällvärlden? Bara för att skogsbruket skövlat, ska vi skövla vidare? Konstigt argument. Ut med vindkraften till havs där vi slipper se den. Inte heller helt oproblematiskt ur miljöperspektiv, men bättre att utreda och ev. satsa på det än bebygga även den sista relativt orörda fläck som finns kvar på svenska fastlandet.carstens; sa:Som ett litet svar kan sägas att 1000 vindkraftverk av senaste modell ungefär motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Självklart beroende på vindförhållanden osv. Ibland står de still men det gör ju även Forsmark...
Detta räknat på normala turbiner. Det finns större men de är framför allt dimensionerade för off-shorebruk.
Det är en myt att vindkraft varken lösar sig eller är aärskilt effektivt. Moderna turbiner har upp till 4 MW effekt styck.
Fjällen är väl ett utmärkt ställe att ha vindkraft på, liksom våra kuster och ute till havs. Det finns ju många områden men lägre natur och friluftsvärden i norr. Det mesta av Norrland är ju redan exploaterat för skogsbruk, så varför inte slå två flugor i en smäll? Jag har svårt att se att man liksom med annan verksamhet väljer att exploatera i värdefulla områden om det inte behövs.
Fast inläggen här är kanske mest en ny variant av NIMBY-sydromet...
Raskesven; sa:Det behövs sådana mängder med vindkraftverk, parker med tusentals vindkraftverk, för att vindkraft ska ge något bidrag att tala om, så det vore rena sabotaget att placera dem i fjällvärlden. Sett ur det perspektivt verkar det också meningslöst ett bygga några få, som ger så relativt lite och saboterar hela landskapsbilden. Sen tillkommer byggprojektet när elen ska ledas iväg via kabel också:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29372&pagenumber=3
Raskesven
Raskesven