Har själv funderat på en tur som jag kan dela med mig av här; att gå norra Ammarnäs-Raksjavratje-Jilie Skiebliejavrrie-Dalavardo-Ammarnäs.
Har tidigare bara gjort en mindre del av denna tur. Lägger in några bilder från den
Bild 1 visar Rävfallsstugan, bild 2 Rävfallet nära bron, bild 3 och 4 lägret vid Raksjavratje, bild 5 Vuoddsjavratje och bild 6 dalgången varigenom planerad vidare färd skulle gå.
Längs den som sagts lite tråkiga men snabbgångna leden i Vindelälvens dalgång upp till Rävfallsstugan (går att övernatta där mot efterskottsbetalning vill jag minnas), över bron vid Rävfallet och vidare efter Kungsleden några km uppför den något krävande sluttningen.
Det finns ett antal ställen att fiska på utmed Vindelälven, men skippar man det är det en lagom första dagsetapp att förlägga lägret vid Raksjavratje eller Vuoddsjavratje. Dessa tjärnar är också väldigt fina fiskevatten, i den övre fick vi några fina öringar runt kilot samt såg ännu större. Vill minnas att det även skulle finnas harr eller röding i den nedre, men hann knappt prova den tyvärr.
Dalgången där bäcken Skiebliejuhka rinner upp ser ut att vara oledad, men någon liten stig kanske finns samt att det ser skapligt lättgånget ut ändå.
Även de översta delarna av Vindelälven har jag hört ska hysa skaplig öring, man lär ju också slippa det mesta av den storvuxna fjällbjörkskogen som finns längre ner.
Sen finns ju även fiskemöjligheter om man följer Vindelälvens dalgång hela vägen tillbaka. Denna sträcka borde ta 2-3 dagar..