Har paddlat 10 mil nedströms 45:an...
Det låter som ett roligt projekt! Jag kan rekommendera Vindelälven om man gillar forspaddling och långa turer
Jag gjorde en tredagarstur på Vindelälven förra hösten. Vi satte i kanske en kilometer uppströms där Vindelälven korsar 45:an (inlandsvägen), i närheten av Blattniksele. Sedan paddlade vi under tre dagar ner till byn Mårdsele. Jag tror det är en sträcka på drygt 10 mil och det är en av de svåraste delarna av sträckan med mest fors. Nedströms denna sektion i närheten av Vindeln lär det också bli en del bärning, i alla fall förbi Renforsen som ligger mitt i byn och är väldigt tuff.
Vi var två erfarna forspaddlare och en nybörjare på forspaddling och vi paddlade Prijons hybridmodell Combi, ett mellanting mellan långturskajak och forskajak med ett 80 liters packutrymme bak. Dessa kajaker fungerade perfekt för denna typ av paddling och jag kunde paddla allt utom Vormforsen och Storforsen. Sikseleforsen och Mårdseleforsen som är två av de större forsarna kunde jag köra i sin helhet, men då kanske man ska väga in att jag paddlat fors i 20 år. Är du dessutom ensam och inte har någon som kan rädda dig och kajaken om du simmar så måste du vara ännu mera konservativ i vad du kör. Tord som var nybörjare fick bära ganska många gånger och simmade två gånger på turen, men det gick ändå ganska bra eftersom vi kunde guida honom nerför forsarna och visa vägen, så det funkade.
Om jag fick råda så skulle jag definitivt välja samma typ av kajak igen om jag ville bära så lite som möjligt och kunna paddla så svåra forsar som möjligt men ändå överleva på slätvattnet. Renodlade forskajaker hade varit ett helvete att paddla på de över milslånga selen. Men ska man paddla ännu längre sträcka än 10 mil, t.ex. 50 mil, kan det ju vara idé att prioritera slätvattensegenskaperna och då skulle typ Prijons Yukon expedition vara perfekt. Men då får man bära lite mer än med Combi.
Jag själv skulle ha klarat att paddla sträckan i en havskajak av plast, förutom kanske Siksele och Mårdseleforsarna som jag nog valt att bära med en sån kajak. Men är man oerfaren så är det nog rätt tufft, bättre med ovanstående kajakmodeller som är betydligt lättare att manövrera.
Om du tänker paddla ensam lär det dock bli ett helvete att bära en tungt lastad kajak ensam, så jag skulle rekommendera att skaffa en kompis till projektet både av säkerhetsskäl och av rent praktiska skäl.