Vindbrus

Var ute första gången för att filma under långfärdsskridskotur. Det gick relativt bra men upplevede flera problem. Ett av dessa var ett besvärande brus från vinden. Jag har en extern mikrofon och jag funderar på om det är det klassiska tricket med raggasocka är det som gäller? Funkar det bra även när det regnar?

Använder Cambikes "sportkamerakit"
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4884276
vilket, om det fungerar, verkar som en bra lösning. Har monterat kamera och mikrofon på hjälmen. Ett problem som jag hade var att kameran slutade fungera efter ett tag, men är rätt säker på att det berodde på kylan. Tänte isolera den med liggunderlagsbitar för att se om det fungerar.

Handvärmare

Liggunderlag alstrar ju ingen värme i sig. Prova att lägga ett par handvärmare mellan kamera och liggunderlag, det borde göra susen.

Re: Re: Handvärmare

nermander; sa:
andbor; sa:
Liggunderlag alstrar ju ingen värme i sig.
Nej men kameran alstrar ju värme (de brukar göra det i alla fall).
Ja, precis min observation. Hade kontakt med cambike.se och de trodde precis som jag att det skulle funka med isolering. Kameran skall funka ner till -10 grader enligt spec.

När det gäller mikrofon så rekommenderade de att placera mikrofonen på ett vindskyddat ställe "innanför kläderna eller kanske i byxbenet så du får ljud av skären. Det går förstås också att bygga puffskydd av skumgummi." Är dock lite rädd att om man placerar mikrofonen innanför kläderna så kan den inte ta upp ljud lika bra. Kommer att prova med skumgummi.

Det finns speciella "långhåriga" överdrag till mikrofon att köpa. "Rycote" använder det nästan dagligen i mitt arbete som fotograf på SVT... Fast det kostar ju en slant... kolla på http://www.lrtv.se/ under ljus och ljud...

Förövrigt hur blev bilderna?? Antar att det va med Solstaskäret du va ute...

Batterierna

hade du dem innanför kläderna? Om inte tror jag att det vore en bra lösning. NiMH och LiIon-ackar tål kyla relativt bra men kyla tar ned filmtiden rejält. Var hade du bandenheten? Även den har väl batterier som är köldkänsliga.

Lägga på skridskoljud från en annan tur med mindre vind? Musik gör sig för övrigt bra till skridskofilmer.

Thure

MvGyver; sa:
Det finns speciella "långhåriga" överdrag till mikrofon att köpa. "Rycote" använder det nästan dagligen i mitt arbete som fotograf på SVT... Fast det kostar ju en slant... kolla på http://www.lrtv.se/ under ljus och ljud...

Förövrigt hur blev bilderna?? Antar att det va med Solstaskäret du va ute...
Tack för tipset med Lindqvist Radio TV!

Tja, detta är mitt första försök, snabbt redigerat:
http://www.thinkice.com/krister/movies/varmland_unplugged.wmv
En person från Solstaskäret, men sedan var det fyra blivande ledare från HLSK (Hollands Långfärdsskridskoklubb) och så var vi tre från Linköping.

Re: Batterierna

thureb; sa:
hade du dem innanför kläderna? Om inte tror jag att det vore en bra lösning. NiMH och LiIon-ackar tål kyla relativt bra men kyla tar ned filmtiden rejält. Var hade du bandenheten? Även den har väl batterier som är köldkänsliga.
Jag har en liten extra ficka ovanför ryggsäcken där videokamera och batterienhet får plats bakom lite extrakläder närmast ryggen. Funkade bra.

riktigt kul

att se... en härlig dag på isen... det blir ju lite svårklippt när bildutsnittet är detsamma hela tiden... kanske går att laborera med någon upphängning på bröstet?? Då har du kanske lite större valmöjlighet med bildvariation... eller fästa på toppen av ryggsäcken och filma över axeln... då skulle man ju kunna göra snygga intervjuer också...bara några tankar... Tror på rycote till mikrofonen... att ha den innanför kläderna gör nog att du får massa tygskrapljud, och de andra ljud som går in blir väldigt dovt...

Re: riktigt kul

MvGyver; sa:
...det blir ju lite svårklippt när bildutsnittet är detsamma hela tiden... kanske går att laborera med någon upphängning på bröstet?? Då har du kanske lite större valmöjlighet med bildvariation... eller fästa på toppen av ryggsäcken och filma över axeln... då skulle man ju kunna göra snygga intervjuer också...bara några tankar...
Är inte så hemma på detta med filmtermer. Vad menar du med "bildutsnittet är detsamma hela tiden"? Är mycket intresserad av detta så jag är jättetacksam för svar/förtydligande.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg