Vimpel

På SSRS sida på Facebook så har det dykt upp en liten diskussion om att kajaker borde ha vimplar. Själv har jag alltid varit skeptisk till dessa. Visst vinner man lite i synbarhet med en liten cykelvimpel. Men jag tycker också att man borde förlora en hel del i annan säkerhet, eftersom det måste bli mycket svårare att rolla och utföra en hel del av andra räddningsmanövrar, som att tömma kajaken ute på vattnet. Men jag har aldrig provat, så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta?

Och någon som har testat hur mycket bättre man egentligen syns? De gånger jag har mött kajaker med vimpel så har jag alltid först sett kajaken och paddeln, och först långt senare lagt märke till vimpeln.

Min uppfattning är att vimpeln ger en bedräglig säkerhetskänsla. Jag både paddlar och seglar och precis som föregående så upptäcker jag kanot, "viftande" paddel och färgglada kläder långt före vimpeln.

För ett barn på cykel så är den värdefull för den syns bakom parkerade bilar och häckar. Där fyller den ett syfte!

Paddeln syns bättre

Jag instämmer med Erik, jag har iakttagit saken och vill bestämt påstå att de där cykelvimplarna knappt alls förbättrar synbarheten. Det man oftast ser först av en kajak är paddeln, i synnerhet om den är försedd med färgglada tejper och/eller reflexer. Rekommenderar särskilt reflexer, dessa fungerar ofta även dagtid.

Lysande färger och reflextejp på paddeln, alltså. Och en sån där lysorange eller lysgul mössa som asfaltläggarna har.

Och så inte glömma att man trots sådana åtgärder syns rätt dåligt, särskilt från insidan av en snabbgående motorbåts immade rutor...

hälsningar Jens

Följdfråga

var på paddelbladen sätter ni reflexer och hur stora respektive var köper ni dem?

Thure

Reflextejp

Systemtext (finns nog i flera större städer) säljer en reflexstejp från 3M, vattenhärdig och bra, faktiskt även SOLAS-klassad (för användning ombord i handelsfartyg). Jag brukar sätta en remsa tvärs över paddelbladet och en runt skaftet alldeles vid bladet.
Se bild av min fru och styvson (han använder min ena paddel)
IMGP0030.jpg

Nu ska jag vara jättetråkig,,,,,

Jag syns inte alls, alltså agerar jag därefter och ska jag paddla den här årstiden så blir det där inget annat flytetyg som går snabbt kan manövrera utan att gå på grund. Högsommaren är "badjävlarnas" årstid då man kan förvänta sig precis vad som helst så då håller jag mig där inga båtar finns, eller paddlar den tid på dygnet då bara yrkessjöfarten är vakna. Ska ni hitta mig ute på havet så får ni vänta tills höststormarna och dimman och mörkret har kommit, då är jag ganska ensam därute och slipper bli nerseglad av nån sneseglare.

Jag tror mer på flourcerande tejp än reflextejp. Reflexer är gjorda för att skicka tillbaka ljus i ungefär samma rikting det kom ifrån - detta gör reflexer jättebra att ha i trafiken där de som ska se dig sitter bakom en strålkastare. På sjön är det få som har strålkastare, skulle vara sjöräddningen om de letar efter dig. jämför bilden ovan, om reflexer skulle synas bättre än annat borde dom varit påtagligt ljusare än den vita gelcoaten.

Flourcerande orange som räddningsvästarna är den absolut bästa signalfärgen på sjön. Men vimplarna gör en knappast mycket synligare. Sedan kan man komplettera med lite reflexer för att synas om det skulle skita sig på riktigt.

Jätte-strålkastare

Jag tror mer på flourcerande tejp än reflextejp. Reflexer är gjorda för att skicka tillbaka ljus i ungefär samma rikting det kom ifrån - detta gör reflexer jättebra att ha i trafiken där de som ska se dig sitter bakom en strålkastare. På sjön är det få som har strålkastare, skulle vara sjöräddningen om de letar efter dig. jämför bilden ovan, om reflexer skulle synas bättre än annat borde dom varit påtagligt ljusare än den vita gelcoaten.

Flourcerande orange som räddningsvästarna är den absolut bästa signalfärgen på sjön. Men vimplarna gör en knappast mycket synligare. Sedan kan man komplettera med lite reflexer för att synas om det skulle skita sig på riktigt.

Det finns en jättestrålkastare där ute, solen! Bra reflexer innehåller vinklar och kan därför spida reflektionen mer än bara direkt i motsatt infallande riktning. Erfarenheten visar att reflexerna ofta syns mycket bra även i dagsljus.

Men självklart är det bra även med flourcerande tejp. Jag brukar använda det också, även om paddlarna i bilden saknar den tejpen.

hälsningar Jens

För ett par veckor sedan fick jag spontant beröm från en segelbåt över hur bra han såg min paddel.

Tejpen har jag köpt hos kajaksaker.se

Tejpen sitter jättebra - har haft samma i 5 år.

Bilagor

• Paddelreflex.jpg
    Paddelreflex.jpg
    62.8 KB · Visningar: 814
Spontana klagomål har jag fått från småbåtsförare trots cykelvimpel. Experimenterade lite och började få beröm (men inte spontant) då jag förlängde stången med 50% och använde en orange plastpåse ca 40x50cm kompletterad med fluorescerande och solastejp som flagga, men så stor flagga så högt uppe orsakar en hel massa problem så inte heller jag rekommenderar någon flagga. Paddeln syns bäst, så är man osäker om man har blivit upptäckt eller inte så ska man hålla paddeln i rörelse.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
"Kim" Vimpel Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg