Viltvårdsjobb?

Hej, mitt namn är Anna Martinsson och jag brinner för djur, natur o friluftsliv.
Jag har alltid velat jobba med viltvård men har inga kontakter inom viltvården så jag tänkte att det bästa sättet att hitta kontakter är ju självklart här. ;)

Vet du någon som skulle kunna tänka sig att ta emot mig som lärling, praktikant eller något litet jobb så skulle jag bli stålande glad :) (du kanske jobba med det själv, känner någon som gör det eller så är du är ansvarig via kommunen eller vet någon annan som är de m.m.) spelar ingen roll i vilken stad. Har förövrigt en 3-årig djurvårdsutbildning samt att jag har mvg i både natur o friluftsliv och viltvård.
Alla svar är välkommna

Med vänliga hälsningar Anna
 
Viltvårds-brud på praxis

OK. fjällräddningan hitat en brax, som allså ska djura runt i diverse..
Mina kollosala råd som gagg viltekolog, är att aningen kontakta Kent Sköld och Jäderdrägg, på Grimsö Forskningsstation, och beställa en tid, antar jag.
Varg, bjärn, äggl helg.. (svårstavat, ÄLG), rådyr, flygfän, jakt..å resten av dravvlen. Haver du till förfoganden, med följande CV o gärna ena bil.
Haver den upprättslige ena skjutvapen, än bättre...eller köp begagnat varhelst.
Kan den berättigade anmodas havas fågelkunskapå, kan det hjälpa.
Assisteranden, inventeranden..och långresor. Kan vara intressanta.
I annat kan ett talk-talk göres med ena snygging, Christel Johansson, vid nånstans varande i tjänsten. Länsnivå Norrbotten. Vi äro i delar av samma köttsoppa..
Rekommenderar turiststationer också med Naturum som mycket treflige festivativa positionspretentioner i lifet.
Lofoten har valskådningsturism. Andra hava växter& djur om vart annat.
Med dessa enkla börjanden, lyckönskar jag med svåra ekonomiska åttaganden, dock om ganska roligt lif. Adieu.
 
Hej, mitt namn är Anna Martinsson och jag brinner för djur, natur o friluftsliv.
Jag har alltid velat jobba med viltvård men har inga kontakter inom viltvården så jag tänkte att det bästa sättet att hitta kontakter är ju självklart här. ;)

Vet du någon som skulle kunna tänka sig att ta emot mig som lärling, praktikant eller något litet jobb så skulle jag bli stålande glad :) (du kanske jobba med det själv, känner någon som gör det eller så är du är ansvarig via kommunen eller vet någon annan som är de m.m.) spelar ingen roll i vilken stad. Har förövrigt en 3-årig djurvårdsutbildning samt att jag har mvg i både natur o friluftsliv och viltvård.
Alla svar är välkommna

Med vänliga hälsningar Anna

Utöka din praktik med jägarexamen. Gå med i ett jaktlag och få lite rutin. Viltvård och jakt är
ofta sammankopplat i föreningar och hos myndigheter. Praktisk verklighet måste vara meriterande.
Du kommer att konfronteras av jakten och då är det inte fel att veta vad du talar om.
 
Utöka din praktik med jägarexamen. Gå med i ett jaktlag och få lite rutin. Viltvård och jakt är
ofta sammankopplat i föreningar och hos myndigheter. Praktisk verklighet måste vara meriterande.
Du kommer att konfronteras av jakten och då är det inte fel att veta vad du talar om.

Jag vill helst inte jobba med jakt...vet att det går att jobba med viltvård utan jakten.
Jag vill helst spåra djur, studera en grupp individer och skriva ner vad dom gör,
hämta prover av mark, vatten, avföring kanske m.m. och mycket annat. :) Fältbiologi, naturvård, viltvård… det finns så många namn och jag vet inte riktigt vilket som stämmer in på vad.
 
Jag vill helst inte jobba med jakt...vet att det går att jobba med viltvård utan jakten.
Jag vill helst spåra djur, studera en grupp individer och skriva ner vad dom gör,
hämta prover av mark, vatten, avföring kanske m.m. och mycket annat. :) Fältbiologi, naturvård, viltvård… det finns så många namn och jag vet inte riktigt vilket som stämmer in på vad.

Om du har läst en del trådar på Utsidan så kommer du snart fram till att viltvård går ut på att göda viltet så att de blir feta innan man skjuter dem. Det går även ut på att öka andelen jaktbart vilt i naturen.

Om du vill studera beteende hos vilda djur så kan du kontakta exempelvis fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening. Dessa grupper håller på med naturvård och syftet är inte att skjuta djuren efteråt.

Vilka djur skulle du vilja studera?
 
Kolla med länsstyrelsen i resp län. Sök på deras hemsidor så hittar du kontaktpersoner. De har viltvårdare och tillsyningsmän och jobbar med både praktiska inventeringar i fält samt även med tillståndsgivning för jakt och reglering av olika djurarter och även med floran. Är du mera akademiskt lagd kan en forskarutbildning inom biologi på lämpligt universitet vara en väg att gå. Det finns ju även marinbiologi om du är intresserad av vatten och hav.

Som sagt tidigare i tråden så går viltvård och jakt hand i hand så det är nog vettigt att lära dig hur jakten går till både i teori och praktik. Även om du inte vill jaga själv så är jakt ganska centralt i viltvården. Människan har ju som bekant trängt ut rovdjuren och till 90% tagit deras plats. Vill du ändra på det ska du nog bli politiker istället för viltvårdare.

Lycka till!
 
Om du har läst en del trådar på Utsidan så kommer du snart fram till att viltvård går ut på att göda viltet så att de blir feta innan man skjuter dem. Det går även ut på att öka andelen jaktbart vilt i naturen.

Om du vill studera beteende hos vilda djur så kan du kontakta exempelvis fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening. Dessa grupper håller på med naturvård och syftet är inte att skjuta djuren efteråt.

Vilka djur skulle du vilja studera?

Jaha tack :) Jadu.. vilken art? Det är en jätte svår fråga. Jag vill bara jobba i naturen och hjälpa så många djurslag som möjligt,
Men då kan vi ju utesluta vilvården och kanske tänka på fältbiologi och naturvård ist.
Jag får helt enkelt ringa runt och fråga om dom vill ta emot en praktikant eller en assistent och tills jag har pengar så kan jag plugga vidare.
Eller så har jag praktiserat så länge att jag kan få ett jobb :)
 
Kolla med länsstyrelsen i resp län. Sök på deras hemsidor så hittar du kontaktpersoner. De har viltvårdare och tillsyningsmän och jobbar med både praktiska inventeringar i fält samt även med tillståndsgivning för jakt och reglering av olika djurarter och även med floran. Är du mera akademiskt lagd kan en forskarutbildning inom biologi på lämpligt universitet vara en väg att gå. Det finns ju även marinbiologi om du är intresserad av vatten och hav.

Som sagt tidigare i tråden så går viltvård och jakt hand i hand så det är nog vettigt att lära dig hur jakten går till både i teori och praktik. Även om du inte vill jaga själv så är jakt ganska centralt i viltvården. Människan har ju som bekant trängt ut rovdjuren och till 90% tagit deras plats. Vill du ändra på det ska du nog bli politiker istället för viltvårdare.

Lycka till!

Det ska jag kolla :) tack så mycket. Viltvården är utesluten, nu är vi mer inne på fältbiologi och naturvård. :) och politik är nog inget för mig men tack för förslaget.

Mvh Anna
 
Om du har läst en del trådar på Utsidan så kommer du snart fram till att viltvård går ut på att göda viltet så att de blir feta innan man skjuter dem. Det går även ut på att öka andelen jaktbart vilt i naturen.

Om du vill studera beteende hos vilda djur så kan du kontakta exempelvis fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening. Dessa grupper håller på med naturvård och syftet är inte att skjuta djuren efteråt.

Vilka djur skulle du vilja studera?

Fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening?
-Kan du ge något exempel på naturvård som dom utfört själva?
Det kanske har hänt, men jag minns inte....
 
Fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening?
-Kan du ge något exempel på naturvård som dom utfört själva?
Det kanske har hänt, men jag minns inte....

Anläggning av våtmarker för groddjur, tar bort sly runt gamla ekar och på så sätt gynnar vissa vedlevande skalbaggar, stödutfodrar ugglor osv. Finns säkert mycket mer som de kan göra
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg