Jag kollade litet på Helsport Jostedal innan jag köpte vårt begagnade HB Nallo. Det kostade bara drygt 2000 kr (Fliesbergs i Upplands Bro) och verkade jättefint. Anledningen till att jag valde Nallot var att det var litet lättare och litet högre i tak, men ni kanske gör andra prioriteringar. Jag skulle i alla fall lita på att helsporttältet höll på vandringar, om jag ville ha billigast möjliga bra tält. Det är ett tunneltält, men det funkar nog ändå.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilse i tältdjungeln!!
- Trådstartare farsgubben
- Start datum
McKinley Tempest
Hade nog jag köpt om jag var tvunget att köpa ett tält i Sverige.
Det har det som jag gillar, att bäddplatserna är på tvären och sitthöjd inne.
Jag älskar att sitta så på kvällar och mornar. Som att ha en bivack och ett tält i samma skapelse.
Finns en test här på utsidan.
Men det är ju vad jag skulle ha kollat på.
Jag håller annars med om råden att kolla begade Hilleberg.
När folk nämner 1000 felfria nätter så skall man lyssna.
Hade nog jag köpt om jag var tvunget att köpa ett tält i Sverige.
Det har det som jag gillar, att bäddplatserna är på tvären och sitthöjd inne.
Jag älskar att sitta så på kvällar och mornar. Som att ha en bivack och ett tält i samma skapelse.
Finns en test här på utsidan.
Men det är ju vad jag skulle ha kollat på.
Jag håller annars med om råden att kolla begade Hilleberg.
När folk nämner 1000 felfria nätter så skall man lyssna.
Att hitta bra tält är inte särskilt svårt,att hitta bra tält till lågt pris är lite svårare.
Att sen vi svenskar har en så stor förkärlek till Hilleberg kan nog ha en del med "patriotism" göra misstänker jag.
Att sen vi svenskar har en så stor förkärlek till Hilleberg kan nog ha en del med "patriotism" göra misstänker jag.
naturligtvis är det så.. sedan har dom en liten finess som passar vår väderlek, man kan sätta upp dom i ösregn utan att innertältet blir pissblött.. annars tycker jag nog inte att priset är motiverbart när det finns lika bra/bättre tält till en mindre peng.
Att hitta bra tält är inte särskilt svårt,att hitta bra tält till lågt pris är lite svårare.
Det ligger väl nånting i det. Inhemska märken blir ofta mer populära och kan säljas till ett högre pris. Det kan vara värt att kolla med personer från andra länder och kolla vilka märken som är inne hos dem. Sen kan man leta efter samma märka i Sverige och de kan ofta vara billigare än i hemlandet eftersom de inte har samma status här.
Beträffande HB-tält så ligger det väl lite patriotism i det, men samtidigt finns det inte många som når upp i deras prestanda och vikt, bara nästan. Och "nästan" kan vara tillräckligt ibland, ibland inte.
jag använder ett Haglöfs Genius. Det funkar men är lite tungt och bökigt att slå upp. Däremot gillar jag verkligen kupoltält.
Skulle jag köpa nytt idag skulle jag ta mig en rejäl titt på Exped tälten som man slår upp på nordiskt vis, alltså utan blöta innertält. http://www.exped.com
Sen spelar det ingen roll vilket tält du har om det ändå ligger i garderoben. Då funkar allt. Man måste inte heller ha Hilleberg för att överleva. Det finns många fler länder som har både mer vildmark, högre toppar och mer regn och snö än sverige som också tillverkar tält
Skulle jag köpa nytt idag skulle jag ta mig en rejäl titt på Exped tälten som man slår upp på nordiskt vis, alltså utan blöta innertält. http://www.exped.com
Sen spelar det ingen roll vilket tält du har om det ändå ligger i garderoben. Då funkar allt. Man måste inte heller ha Hilleberg för att överleva. Det finns många fler länder som har både mer vildmark, högre toppar och mer regn och snö än sverige som också tillverkar tält
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp i tältdjungeln! | Bo och sova | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg