Vilse i djungeln av kängor

Hej!

Efter att ha skummat igenom de förstå fyra sidorna efter en sökning på forumet känner jag att det är dags att ställa några frågor. Om det har diskuterats förut blir jag förstås glad för tips om gamla diskussioner. Jag är ganska ny på området och de flesta tips är bra tips.

Nåväl. Jag har en del krav på de kängor jag ska köpa och är intresserad av tips på vad som kan passa mig bra. Eftersom jag inte känner mig vidare påläst, talar jag om vad jag ska använda dem till och hoppas att någon kan fylla i resten.

Till att börja med vill jag använda kängorna som vinterskor. Det innebär att de bör klara av urbana miljöer bra och även viss kyla. Jag bor i Östergötland, så vi pratar inte extrema temperaturer här. Vikt blir rätt viktigt här, jag vill inte ha kängor som väger två ton styck.

Sedan planerar jag att röra mig ganska mycket ute i naturen framåt våren och sommaren. Jag vill da ha kängor som står mot väta och fukt. Fokus ligger förmodligen inte på att gå långt (kanske någon dag, men inte hela veckor).

Skorna bör skydda fötterna på olika sätt. Då och då hamnar man i situationer då man inte vill tänka på vem som trampar på ens fötter (och så vidare). Jag vet inte vad som finns på det här området.

Sist tar jag det allra viktigaste. Jag vill att de ska hålla riktigt länge. Kvalitet prioriteras mycket högre än pris. Jag vill inte behöva köpa nya kängor om två år, förutsatt jag vårdar dem på rätt sätt.

Finns det några kängor som uppfyller kraven? Är det militären man ska vända sig till eller finns det civila kängor som fungerar bra till detta också? Jag tar väldigt gärna mot tips, speciellt med motivationer. Hoppas någon har tid att dela med sig av sin kunskap!

/Olle
 
Jag må vara gammalmodig men...

Lundhags. Du får slita för att gå in dem, du får underhålla dem ständigt, men du har en känga som håller i minst tio år.

Dessutom, om du har lite udda fötter (d.v.s. om du får skoskav lätt) så är Lundhags kängor tillräckligt formbara för att du, när du gått in dem, har en riktigt skön känga. Själv har jag prövat att köpa två olika typer av mer moderna kängor (Gortex som kostade skjortan) men tvingats sluta använda dem eftersom de vägrade forma sig runt foten (detta trots tillverkarnas löften om att känga skulle forma sig - right!). Nä, Lundhags, det är (tyvärr) det ända jag litar på numera både i komfort och kvalité. Givetvis finns det säkert lika bra läderkängor där ute, men jag vågar inte chansa igen.
 
Hybrider?

Är det verkligen viktigt att kängan skall klara de vitt skilda krav du har så blir nog risken stor att de klarar allting sådär halvbra. Rent allmänt är det väl motsatsförhållanden mellan "lätta" och "hålla länge" t ex.

Se den aktuella tråden om "hybrider" kring det här med prylar som skall klara "allt" och som lätt utvecklas till att istället vara halvdåliga på "allt".

Jag skulle nog fundera över 2 eller 3 olika skodon (inte nödvändigtvis kängor alla) för att klara de behov du beskriver. Det behöver nog inte ens bli dyrare.

Jag tänker alltså avstå från att nämna just mina favoritskodon och istället uppmuntra dig att göra en kravspec och tänka i termerna av flera skodon :)

Jörgen
 
Re: Re: Hybrider?

ping; sa:
NUI; sa:
Jag tänker alltså avstå från att nämna just mina favoritskodon och istället uppmuntra dig att göra en kravspec och tänka i termerna av flera skodon :)

Jörgen

Nu har Helvetet frysit till is!!!

;)


peter

I så fall rekommenderar jag att du läser den aktuella tråden om riktigt varma kängor :)

Jörgen

PS. Idag har mina Merrell-kängor varit ett perfekt plagg på sta'n...
I helgen var jag ute i snö och minusgrader och gick några mil. Då var mina gympadojor och Sealskinz idealiska.
 
Förslag...

Jag föreslår Lundhags som nu tycks ha fler modeller än någonsin tidigare... De kanske inte är de allra hippaste (i stan) men de håller definitivt längs med lite enkel skötsel. (Jag jämför nu med Meindl, Viking och Rockport som jag alla använt och använder än ibland om än sparsamt med tanke på deras skick). Samtliga av de andra har spruckit i lädret i skarven ner mot sulan trots rätt behandling enligt märkenas egna förslag. Dessutom har "gummilisten" som skydd längst ned släppt och det ser inte heller särskillt hippt ut heller. Lundhags går dessutom att reparera (mkt billigt) om nu något skulle gå sönder. Själv har jag sytt om några sömmar efter att ha skurit av dem mor vassa stenar vid vandringar. Det kalaset gick på hela 40:- totalt(!)för båda kängornas alla nedre sömmar. Står man ut med utseendet och att behöva gå in dem samt att man måste vara nogrannare med infettning/vaxning så står de i en klass för sig. Kom bara ihåg att köpa de en storlek större än normalt med tanke på att de "krymper" allteftersom du använder dom. Mina "Jakt jubileum" 43:eek:r är nu perfekta 42.or. -Lycka till.
 
Behov, vikt o pengar

Du nämner att du behöver kängor i urbana miljöer. Varför?
Huruvida du behöver dem i terrängen för endags utflyckter gör mig fundersam. Vad med stövlar?
Har du tänkt igenom: Till vad? Hur ? Varför? Ordentligt?
Kängor är generellt tyngre än skor och vikt på fötterna (i änden på pendeln) väger mycket tungt!
Vikt är något man som fritidsmänniska skall hushålla med.
Sen kommer det här med priset in, om nyttan är noll är investeringen......
Sådeles vill jag rekommendera dig att tänka till en gång till och sen formulera en övervägd fråga.

God tur

Johan K
 
Kängor

Jag har erfarenhet av cellgummikängor (Lundhags), Goretex-kängor (Danner) och läderkängor ( Marschpjäxa m/59, Marschkänga 90)
och mina favoriter är Lundhags.

Läderkängor utan membran blir blöta efter några dagar i fjällterräng.
BLir GTX-kängor fuktiga i innerfodret tar det lång tid för innerfodret att torka och man blir fuktig om fötterna.
NÄr GTX-fodret blir gammalt så blir det tätt vilket ger fuktiga fötter pga kondens (fotsvett).
Lundhagskängor blir lite fuktiga i innerlädret vid användning men det är inget problem för då byter man bara innersula och torra inner och ytterstrumpor.
 
Lundhags Professionals. Personligen tycker jag att de är tunga och inte allt för bekvämma men helt ok. Den kortare varianten kanske om du vill ha lättare. Jag kollade vad den långa vägde och det var bara 900 g så det är väl inte så farligt men skorna är ganska styltigt sköna.

De är väl lite mer hardcore om du endast skall använda de till dagsturer men de övriga kriterierna uppfylls.

Jag tror du blir nöjd med ett par om de passar din fottyp vill säga.
[Ändrat av crazy 2005-12-04 kl 22:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grus grus Vilse i strumpdjungeln Kläder 13
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg