Jag hoppar på denna tråd, då frågeställningen är tämligen likartad.
Jag skaffade en begagnad Prijon Kodiak för två år sedan. Nu har jag blivit mera biten av paddlingen än förmodat, så Kodiaken börjar kännas lite tråkig. Den är bra att paddla rakt fram och det är trevligt att inte lämna gelcoat på diverse stenar i skärgården. Dock tycker jag att den är relativ svårrollad och direkt lek i vågorna är inte dess starka sida. Jag har börjat kolla lite på alternativ tills nästa år. Med 192 cm och långa ben samt en vikt på 95-100 kg är urvalet lite mera begränsat, i alla fall i den lägre budgetklassen.
Jag provade igår en Seabird Scott HV och tyckte rätt mycket om den
+ Lite snabbare än Kodiak
+ Lättrollad
+ Den går att svänga när den kantas
+ Den är stabil. Jag vill kunna lägga ifrån mig paddeln och fotografera även i vågor
- Materialet inte bombsäkert som Prijons HTP
- Tung. Den väger ju lika mycket som Kodiak
- Onödigt stor volym, går högt i vattnet olastad
Kanske Scott MV vore mera lämplig, men längden är bara 518 cm (som Kodiak), vilket kanske påverkar farten. På papperet är den bara ett kilo lättare.
På webben finns en Tahe Reval HV, som verkar intressant och lite lättare, men jag har inte sett någon som säljer den i Finland.
Det måste ju finnas andra alternativ också. Prismässigt är Seabird bra, men upp till 2500 € (23000 kr) kan jag nog gå.
PS.
Vad har hänt med vikten på kajaker? Det har kommit flera kilo till på tio år. En 580 cm lång och snabb Viviane vägde då 24 kg, men nu väger allt nästan lika mycket som en bombsäker Prijon-
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4