Du måste variera din träning!, kroppen har en tendens att vänja sig och "nöja sig" när du tränar på samma sätt gång på gång.
10 km det är din grund, det tycker du troligtvis är den mest bekväma distansen. Bäst resultat når du dock med kombinerad träning. Dvs du byter ut vissa av dina 10 km mot....
Kombinera med:
backträning: Puls och styrketräning för benen
Tänk på att denna formen av träning är ansträngande för lederna. Kombinera med nån runda i spåret kanske?
intervallträning:
Kan se ut på många sätt.
Kuta 1000m, vila kuta 1000m
spring eljus spåret, kuta allt vad du har 2-3 stolpar, jogga 1 stolpe, kuta 2-3 osv.
Din fantasi, din träning. Så cirkulationssystemet får lite variation.
Intervall tillsammans med långdistans är the winning kombination.
Naturlig intervall, dvs du springer i backig terräng, då får du backträning också.
Med intervallen uppnår du högre arbetspuls när du tränar och kommer få bättre kondition.
Enkel styrketräning:
Gärna efter ditt pass.
Vader, ben, buk och rygg
Lite styrka är bra och du vill absolut ha den stabiliteten i bålen du kommer känna när du springer när rygg och magträning ger resultat.
Variera hur snabbt du springer..och distans också om du känner för det.
Du kan också springa på tid också. Dvs du skiter i hur långt du springer, och kollar istället på klockan. Idag ska jag springa i 2 timmar osv. Bra för dom som stressar upp sig på tider och krav.
Du måste också träna på den verkliga distansen, men inte för mycket.
Beror helt på hur bra du är som löpare. Ett långdistans 15-30km, 2 vanliga och ett intervall/fart är en bra tidsförbättrare. Då får du vilodagar också
Värm upp duktigt, 10 min. Jag får bäst resultat när jag lunkat nån km innan.
Stretcha duktigt, så återhämtar du dig snabbare.
Kolla inte på klockan i början av träningssäsongen
Varenda meter du fuskar gör dig till en förlorare. Om du ska springa 10 km, då springer du inte 9,8 km.
håll alltid vätskebalansen..ett träningspass som påbörjas med att du har dålig vätskebalans är inte kul.
1 % vätskebrist = 20% försämrad prestationsförmåga
Ät, bygg dig innan loppet = häll i dig långsamma kolhydrater dagarna innan och kör bara nåt lätt löppass
VILA!!
Var ute i "god tid" med din träning.
Den mjölksyra du lägger på dig dom 2 första kilometrarna kommer slå tillbaka på dig. Spring i ditt tempo. Öka när det känns bra. Värm upp ordentligt så kroppen redan har "slagit om" när du börjar löprundan.
[Ändrat av rillan 2005-11-05 kl 17:44]