Vill ge långfärdskridskor en chans i vinter.

Dynamisk respektive statisk belastning

Problemet är komplext. Att ha bra kängor och att skenorna sitter rätt i förhållande till dina fötter är viktigt. Att kunna variera positionen och lutningen på skridskon dynamiskt under skäret är mycket viktigt. Tänk på att du skall rulla med foten både i sidled och vid avvecklingen ungefär som när du går. Löshälskridskor ger naturligare rullning vid avvecklingen. Tänk på att droppa tån under pendelfasen så att du inte statiskt belastar framsidan av skenbenet.

Korta skridskor brukar vara välgörande speciellt att minska utsticket framtill.

Med perfekt utrustning och bra balans / teknik så försvinner problemet för de allra flesta.

Har du kört Inlines? Fungerar det?

Har du vrickat fötterna mycket? Skillnad mellan besvären på höger och vänster sida? Löpträning på steniga och knixiaga skogsstigar är bra.

Om du vrickat fötterna mycket kan stigbygeltejpning av fotleden hjälpa en del.

Tro på din balans och se till att fötterna trivs det är härligt med starka och lyckliga fötter.
Lycka till

Thure

pjäxor

Min sambo hade det tungt i början med skridskoåkningen. Svårt att hitta balansen. Hon började med ett par plasttelemarkspjäxor. Efter att ha åkt ett tag blev tekniken bättre och nu har hon läderpjäxor med spänne.

Om man inte åkt så mycket skridsko är det nog svårt att få bra teknik med en gång. Då tror jag att det är bra med stbila grejor så att det först och främst blir kul att åka. Tekniken kommer med tiden och då kan man börja fundera på smäskrare grejer.

tips på utrustning

En bra skridsko som har fina justeringsmöjligheter är lundhags multiskate, med dom kan man lätt ställa in precis hur man vill stå med fötterna. jag kör själv med dom och tycker dom e toppenbra. med dom här skridskorna använder man vanliga vandringskängor, men ett krav är ju såklart att dom är stabila i vristen...gärna höga också. jag kör med ett par meindl island pro, funkar kanon. lite kallt ibland men då är det bara att åka fortare så blir man varm.
Och vill man komma högre upp med foten i skon så finns det ju alltid inläggssulor att köpa

Många ideer är det!

Jag börjar inse att det kanske inte finns någon "quick fix" utan att det kommer att handla om att prova sig fram. Som på beställning har min arbetsgivare erbjudit oss anställda en nybörjarkurs i långfärdsskriskoåkning genom företagshälsovården så jag anmälde mig direkt. Förhoppningsvis kanske man kan prova lite olika utrustning där. Tack ska ni ha allihoppa för alla fina råd! Jannica

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg