Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :)

Japp. Rent plagiat, hål för gasslang och allt. Själva stället och vinskyddet är i aluminium och bränslebehållaren är i rostfritt.

Håll koll på Amazon och andra ställen som kan sälja det. Jag hade dräglat över det säkert ett år och sen en dag när jag skulle gå in och drägla lite till var det typ halva priset. Klickade fort som ögat!

Med enbart rostfritt, utan aluminium (eller koppar för den delen), så är man tillbaks vid den taskiga värmespridningen igenom rostfritt stål. Det är det som är så fiffigt med Trangias DuoSSAL, Siggs INOXAL m.fl. såna bimetallkompositer med rostfri insida och aluminiumutsida. Aluminiumet sprider värmen snabbt och jämnt samtidigt som den rostfria insidan är lättdiskad, hyfsat inert och hygienisk. Det bästa av två världar.

Det är samma sak med den kopparplatta som sitter inuti bottensulan på många stekpannor för köksbruk - kopparn sprider värmen och rostfria stålet gör pannan praktiskt användbar för moderna människor.

Om ni inte ska bära på kastrullerna så finns det några riktigt smarta lösningar med värmespridande sula:
Seglaren Graham Daltons Smartspace Cookware i teflonbelagd aluminium - med låsbara handtag och induktionsklar värmespridningssula (dessa har jag i husvagnen)
eller om man är skeptisk till kantiga kokkärl i aluminium:
Amerikanska Magma stackable cookware i kerambelagd rostfritt - med låsbara handtag och induktionsklar värmespridningssula. Traditionellt konservativt runda i formen...

Tatonka-trangian

Måtten är inte samma som Trangia 25.
Grytorna sitter inte bra i en Trangia 25.
Brännaren rymmer mer sprit än Trangia men är rejält långsammere.
(rostfritt leder inte värme lika bra som mässing, så spriten förångas inte lika bra)
Vindskyddet känns billigare jämfört med Trangia.
Köket är märkbart tyngre än Trangia 25.

Köket är annars en kvalitetsprodukt som säkert håller längre än Trangian
Framför allt kokkärlen och brännaren är gediget gjorda.

Jag har slitit ut några Trangia spritbrännare (dom börjar läcka vid skarven), men Tatonkas brännare tror jag inte att jag kan slita ut.

/John

Jaså? Sitter bra i mitt Trangia, men det är mycket gammal, så något kan ju ha ändrats.Kontrollmätt har jag inte gjort. Ledsen om jag vilselett någon,men jag trodde Trangia var sig likt.

passning

Prova att stapla en kastrull från tatonka tillsammans med en från trangia så ser du att de avviker från varandra.
Tatonkakastrullens botten vilar gärna på 2 stöd i trngiavindskyddet.
Det tredje stödet vilar då mot sidan av kastrullen och kastrullen står snett.
Detta händer inte med trangiakastrullerna i samma vindskydd.
/John

En reflektion på mitt duossal är att metallen inuti ena kastrullen har veckat sig lite i böjen mellan botten och vägg. Har kört med gasbrännare och vet inte om jag råkat torrkoka eller kylt för snabbt någon gång eller något annat. Det spelar ingen större roll för funktionen men antagligen har de två olika metal-lagrena utvidgat/dragit ihopa sig olika pga temp och resultatet är lite små ränder precis i böjvecket, några mm långa och del av mm höga/breda.

Ang passform mellan olika leverantörer kanske det skiljer i storlek mellan olika batchar från en billigare leverantör medan original märkesgrejor ställer krav på lägre toleranser i tillverkning för att just kunna sälja tillbehör och reservdelar med god passform.

/Patrik

Tatonka är knappast billiga. Men det kan ju vara så att Tatonka ändrat måtten. Mitt Tatonkakök är från början av 2013 och antagligen såldes det väl ut för att ny årsmodell var på g, brukar ju vara så. Trangian är från 70-talet.

Gav 483 spänn för köket och en rostfri tallrik, ink frakt. Riktpris idag för köket är €90. Kul med kassabok.;)

Gammal trangia

Trangia ändrade grytstödens konstruktion (på 70-talet tror jag)
Jag har inte en så gammal Trangia att jämföra med.
Tatonkans grytor kanske passar bättre med dessa.
/John

Något äldre än mitt gamla. Mitt är från nån gång 65-70 enl märkningen på brännaren. Jag la upp bilder på mitt i samma tråd.

Var ute lite idag och testade duossalkärlen, stekpannan 18cm i 25ans kök och 1.5l samt 1.75l kastrullen.
Stekpannan blev helt outstanding iom att den kommer så långt ner och i skydd. Margarinet började fräsa inom 10 sek och inom 30 sek var det HÖG tid att lägga på. Till skillnad mot med vanliga pannan där margarinet bara ligger där och det händer inget på 3-4 min, sen börjar det smälta lite slött. Otrolig skillnad, nu har man faktiskt en funktionell stekpanna!
1.2l vatten i köket till vänster kokade på 16 min, locket på direkt, +3 gr i luften. Vattnet är KALLT (egen brunn). Det var gamla brännaren.
Stroganoffen tog 35 min. Lät det koka rätt hårt 8-10 min också. Mat ska få ta tid. Då blir det nåt helt annat.

Hade givetvis kört i kastrull direkt ist för stekpanna först men nu ville jag testa hur den lilla pannan funkar i det stora köket. Fruktansvärt bra. T röd som bränsle. Ja jag ska skaffa gas. Lite bilder. Barnen smackade belåtet.

En mysig dag ute i trädgården med barnen :) Gött med 2 flammor. Då kan man laga på riktigt. Hade bra värme 25-35 min och det var gott om sprit kvar i båda brännarna. Fyller dem högt.

Bilagor

• 20170114_130621.jpg
    20170114_130621.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,032
  • 20170114_131611.jpg
    20170114_131611.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,018
  • 20170114_132205.jpg
    20170114_132205.jpg
    44.6 KB · Visningar: 1,018
  • 20170114_133424.jpg
    20170114_133424.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,016
  • 20170114_134030.jpg
    20170114_134030.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,088
  • 20170114_142513.jpg
    20170114_142513.jpg
    42.9 KB · Visningar: 990
Glömde säga det att kärlen var riktigt lättdiskade..men det känner ni ju till. Ja förutom utsidan då.:D känns väldigt gedigna också. Kommer plocka av stora pannan när man ska ut på tur. Finns ingen anledning att ha med den. Inte ens som tallrik. Vill jag vara light äter jag oftast ur kastrullen ändå. Den är trevlig att ha framme och samla köksredskapen man för tillfället använder..men ska den med så väger köket 1.4kg :D lär plocka ur en av kastrullerna också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg