Vill börja TOURINGCYKLA

Touringcyklar & tillbehör

Hej

Touringcyklar och tillbehör är svåra att få tag på i Sverige, men det kan gå. Nu finns det en nystartad affär i Göteborg, Veloforum som säljer franska touring cyklar, mm. Han driver denna som hobby. Bla säljer han Tubus, Schmidt SON dynamonav, Carradice väskor, Gilles Berthoud cyklar, väskor, MKS pedaler, TA vevlager, TA vevpartier, mm

http://www.veloforum.se

Själv har jag inget med affären att göra förutom att jag har handlat själv där.

Annars har jag köpt mest från SJScycles i UK, eller Rivendell i USA, från USA blir det dyrt med frakt och importtullar/moms, från UK så betalar man moms i UK men får betala för frakten. I Uk finns det många små tillverkare av cyklar, tillbehör som man inte kan få tag på här.
Men Sverige har väldigt dåligt sortiment när det gäller touring, Audax cyklar och tillbehör.


länk till min ena touring hoj:
http://w1.181.telia.com/~u18113726/bikes/atlantis/atlantis.html

J-O
 
Re: Såhär började jag.

realout; sa:
1. köp en riktigt varm, syntetisk sovsäck (ajungilaq). Sovsäcken kan aldrig bli för varm- då öppnar du bara dragkedjan.
2. Skaffa ett styre som är ganska rakt (lite bakåtböjt) samt sätt på sköna handtag.
3.Sadeln skall vara bred och skön och absolut inte sitta för lågt.
4.Ta inte för mycket packning, man kan lätt tvätta på campingar och alla de där smågrejorna använder man aldrig (akvarellfärger, ritblock, faktaböcker osv).
5. Köp inte dyra cykelkartor. Ofta kan man få dom gratis på turiststationer. Dessutom är cykelbanorna väl utmärkta. En lite kompass kan däremot komma till nytta för att hålla kursen mot närmaste strand eller pub.
6. en cykelkorg på styret för grejer man ofta använder är inte fel.
7. Underskatta inte klassiker-ramen som utvecklats under 100 år.
8. Se till att komma iväg.

Vänliga hälsningar Gustav Roos

Min uppfattning skiljer sej på några punkter:

Ingen varm sovsäck för min del, inte om sommaren iallafall. Jag har en tunn gammal Haglöfs som tål kanske tie plusgrader.

Thermarest liggunderlag är gudomligt. Väger mer än ett vanligt, men..gudomligt

Vattentäta packväskor rekommenderar jag varmt.

Cykelkorg funkar självklart när det är torrt, men när det regnar, ska man plötsligt stuva ner allt i packväskorna då? Och ska man släpa med sej cykelkorg med värdesaker in i varje butik när man ska handla? Nej, jag har en bra styrväska med snabbkoppling som åxå är vattentät naturligtvis. Det går att cykla med den öppen åxå.

Bred sadel går bort, fetbort. Det funkar nog om man tar korta dagsturer på några mil, men för längre turer är det mord.
Sadeln ska ha RÄTT höjdinställning, mät in den noggrannt, dina knän kommer att tacka dej, beroende på om dom kan tala naturligtvis.

Cykelbyxor med rejäl stoppning är ett måste, shorts veckar sej och ger snabbt babianrumpa. Inget annat har fungerat för mej, cykelkalsonger inräknade. Jo en sak förresten, löpartights och cykelkalsonger gick bra åxå.

Ta inte med för mycket packning skulle jag vilja ändra till: ta med så lite du kan. Det gör cykellivet behagligare t.o.m. i Danmark.

Jag brukar använda vanlig bilkarta 1:250 000, den har med de flesta småvägar.
 
Re: Touringcyklar & tillbehör

Jolop; sa:
Hej

Touringcyklar och tillbehör är svåra att få tag på i Sverige, men det kan gå. Nu finns det en nystartad affär i Göteborg, Veloforum som säljer franska touring cyklar, mm. Han driver denna som hobby. Bla säljer han Tubus, Schmidt SON dynamonav, Carradice väskor, Gilles Berthoud cyklar, väskor, MKS pedaler, TA vevlager, TA vevpartier, mm

http://www.veloforum.se

Själv har jag inget med affären att göra förutom att jag har handlat själv där.

http://www.veloform.se

Ska det väl vara?

"besserwissern"
 
Ja det känns kul att de finns lite svenska butiker, fast Göteborg ligger en bra bit ifrån mig.

Han säljer Brompton hopfällbara cyklar. Dessa kände jag inte till. Verkar vara bra cyklar, en sån vore smidigt att ha om man reser mkt med flyg el tåg.

Eftersom England verkar hålla på mkt med touringhojar kanske man skulle åka dit och försöka hitta någon lämplig tourer. Kunde ju vara kul att cykla hem på den om inte annat.

Angående fälgar så undrar jag en sak. Det verkar som om rostfria fälgar håller ihop bättre än aluminium, eller har jag fått de hela om bakfoten?

Bör man leta efter en cykel som har andra fälgar än aluminium? Får känsla av att en del har problem med sina fälgar när man läser lite om långcykling. Eller att ekrarna strular. Tycker de verkar lite märkligt så mkt lastar väl inte folk?
 
pher_; sa:
Angående fälgar så undrar jag en sak. Det verkar som om rostfria fälgar håller ihop bättre än aluminium, eller har jag fått de hela om bakfoten?

Bör man leta efter en cykel som har andra fälgar än aluminium? Får känsla av att en del har problem med sina fälgar när man läser lite om långcykling. Eller att ekrarna strular. Tycker de verkar lite märkligt så mkt lastar väl inte folk?

Rostfria fälgar låter som nåt från en svunnen era, tycker jag. Som satt på de gamla gjutjärnshojarna från Monark å Crescent på 70-talet. De enda problem jag haft med mina alu-fälgar är att jag kört på nån trottoarkant eller ner i ett potthål så fälgen deformerats, och det tror jag inte ens en rostfri fälg klarar. Bättre då med aero-fälgar eller högprofil-fälgar (kan man inte enas om ett namn?) som är tuffare i såna sammanhang.
Har den extra tyngden hos stålfälgar nån inverkan på centrifugalkraften månne, eller tvärtom kanske? Jag menar att tunga fälgar skulle snurra långsammare. Det låter rimligt tycker jag.
 
Många växlar!

En del svar här har omhuldat cyklar med en eller tre växlar. Det kan jag inte riktigt förstå... Och att inbyggda växlar i nav skulle vara så bra... Och att gamla gjutjärnshojar skulle vara så bekväma... Det ligger till så att stor bredd på växlar ger bättre möjligheter att ta sig upp för backar och sliter mindre på knän. Jag skulle för min del aldrig (!!!) ge mig ut på en tur med en gammal tung cykel med en växel. Materialen i långfärdscyklar byggda idag är vida bättre än vad de gamla hojarna var. Titta på hur en Dawe eller en Thorn (Engelska kända långfärdscyklar) är byggda. Utanpåliggande växlar är också dom lättare att serva och laga. Bromsarna är starkare och klarar cykel med tung last och cyklist. Hjul finns till tandem- om man vill vara säker på styrkan. Och rostfritt är ett sedan läng övergivet material i dessa sammanhang.
Allt beror på vart man ska cykla och hur. Men det finns ingen anledning att slita på en gammal enväxlad tung cykel då det finns bra material på marknaden och cyklar som man kan trivas på- mil efter mil. Allt tal om att en dylik gammal cykel skulle vara bra till långfärd är tyvärr ett uttryck för bakåtsträvare och har inte mycket att göra på långfärder!
Jag puschar för min cykelhandlare hemma hos mig på västkusten som har allt man kan önska sig i utrustning och kundskap i långturer. Och ska ta in Engelska Thorn i vinter: LO-cykelsport på Orust: telefon 0304-44712.
Det dom inte har i Göteborg- (Jag vet! Jag har frågat runt!) har Lasse på LO.
Hälsningar Jürg
 
Re: Många växlar!

Klaus; sa:
En del svar här har omhuldat cyklar med en eller tre växlar. Det kan jag inte riktigt förstå... Och att inbyggda växlar i nav skulle vara så bra... Och att gamla gjutjärnshojar skulle vara så bekväma... Det ligger till så att stor bredd på växlar ger bättre möjligheter att ta sig upp för backar och sliter mindre på knän. Jag skulle för min del aldrig (!!!) ge mig ut på en tur med en gammal tung cykel med en växel. Materialen i långfärdscyklar byggda idag är vida bättre än vad de gamla hojarna var. Titta på hur en Dawe eller en Thorn (Engelska kända långfärdscyklar) är byggda. Utanpåliggande växlar är också dom lättare att serva och laga. Bromsarna är starkare och klarar cykel med tung last och cyklist. Hjul finns till tandem- om man vill vara säker på styrkan. Och rostfritt är ett sedan läng övergivet material i dessa sammanhang.
Allt beror på vart man ska cykla och hur. Men det finns ingen anledning att slita på en gammal enväxlad tung cykel då det finns bra material på marknaden och cyklar som man kan trivas på- mil efter mil. Allt tal om att en dylik gammal cykel skulle vara bra till långfärd är tyvärr ett uttryck för bakåtsträvare och har inte mycket att göra på långfärder!
Jag puschar för min cykelhandlare hemma hos mig på västkusten som har allt man kan önska sig i utrustning och kundskap i långturer. Och ska ta in Engelska Thorn i vinter: LO-cykelsport på Orust: telefon 0304-44712.
Det dom inte har i Göteborg- (Jag vet! Jag har frågat runt!) har Lasse på LO.
Hälsningar Jürg

Helt riktigt
 
Re: Många växlar!

Klaus; sa:
Jag puschar för min cykelhandlare hemma hos mig på västkusten som har allt man kan önska sig i utrustning och kundskap i långturer. Och ska ta in Engelska Thorn i vinter: LO-cykelsport på Orust: telefon 0304-44712.

Och i vilken stad/by ligger denna affär?

...Johan...
 
Efter att ha läst Jürgens inlägg kom jag på att jag glömt en massa i mitt inlägg. Helt klart är en oväxlad eller fåväxlad cykel mycket dåligt alternativ om man ska långcykla. Många och lätta växlar är mycket viktigt, SPECIELLT om man är nybörjare. Om man däremot snabbt och abrupt vill ta död på sitt intresse för att cykelsemestra ska man cykla på en oväxlad cykel med tung, smidd ram, gärna i Dalsland eller Norge.
Skor med tjock eller hård sula är bra om man inte vill satsa på riktiga cykeldojjor. Sistnämnda är bra tills man ska gå i dom.
Cykla inte så långt första dagarna. Man har kanske en bild av att man ska ta sig tie mil om dagen, och pressar sin ovana kropp så man blir helt slut efter en dag. Låt kroppen säga till när det är nog, man vänjer sej vid längre etapper snabbt.
Vatten brukar jag ta ur kranen i luft/vatten-skåpen som finns på bensinmackar, funkar i sverige, vet ej hur det är utomlands.
Ha med nåt energirikt att trycka i dej om du går i väggen, godis, choklad eller motsv. Jag brukar ha russin för det gillar jag inte så det finns kvar. Inte druvsocker, det räcker ingenstans.
Nu kommer jag inte på mer
 
Tack för era svar. Det hjälper en. Bara att man blir lite förvillad när man hittar lite om folk som gillar sina äldre cyklar osv.
Jag cyklar rätt mkt tycker jag själv, men inte enbart för träning utan till nyttosaker. Man blir lite osäker, för jag har märkt på andra områden att det inte finns endast en sanning. När de sedan är sådan brist på lämpliga cyklar i ens närhet så börjar man kolla på begagnat och så. Borde väl finnas något lämpligt begagnat man kunde hålla ögonen öppna för?

Dawes cyklarna verkar bra, likaså Thorn. Skulle gärna vilja se en "live". Men men de kommer väl kanske en dag för det också =)

Mvh Pher
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg