En härlig sak med att börja UL:a är den här detaljen med följdeffekter. Om du tex minskar ner på ett par prylar är din ryggsäck plötsligt för stor, och vips skaffar du en mindre, lättare, ryggsäck. Och sen upplever du kanske att kan lämna hemma de tunga kängorna och gå i gympadojjor i stället. Och nu försvinner helt plötsligt skavsåren. (Jag har märkt en avtagande skavsårsfrekvens med minskande packningsvikt, fötterna belastas ju mindre.)
Ett knep jag använder är att dela in packningen i tre delar: äta, sova, vandra. Sedan fundera ut hur du minimerar varje segment maximalt. Min ryggsäk innehåller i stort sett sovsäck i botten och de kläder jag händelsevis inte använder, sedan ett kök, därefter matpåsen. Detta ligger i ett rör format av liggunderlaget. Småsaker i ryggans fickor, prasselpresäning på topplocket, en vattenflaska plus Katadyn Hiker i ena sidofickan, kartan har jag en färgkopia på i bakfickan. Det var väl allt.
Nu har jag en fråga till forumet: var får jag tag på ett par ULiga sandaler. Jag är ute efter en bit utskuren skumplast med remmar på. Inga moderna "rymdskepp", enklast möjliga. Fanns lätt att få tag på på 90-talet, senast jag såg ett par var i Ronneby 2002.