Vilket vedkök?

Funderar jag på om man skall köpa eller bygga ett mindre vedkök liknande Nomad/ Nimblewill, Bushbuddy/ Bush Cooker eller Caldera Cone köken. Men det dyker hela tiden upp nya alternativ. Senaste alternativet är en ny version av Honey köket som många brittiska bloggare surrade om förra året.

Vet inte om jag skulle använda termen multifuel men vill man slippa fippla med att starta en brasa har man flera alternativ. Förutom ved kan det användas som vindskydd för hexamine, gas eller spritbrännare!
Invändningarna bland de som provat har främst gällt vikten då Honey-spisen väger 339g komplett mot 145/201g resp 57g!. Det går att använda med fyra av sidstyckena och väger då endst 183g men då är inte spritbrännare mm inräknade!
Nu hade jag mest tänkt att använda den som ersättning för Trangias vindskydd eller som kompleterande kök/grill vid paddel och cykelturer. Vore dock kul och få kritik och höra era synpunkter innan köp, så "fire away"!

Intressant konstruktion och trevligt med ett svensk tillverkat alternativ!
Ser ut som väggarna i mellan delen är dubbla och har inre lufthål så jag antar att det är någon form av förgasningskök. Men det verkar som att topp och botten har enkla väggar. Undrar därför om höjden på neder och överdel är optimerad för vikt och funktion. Det nämnda BB/BC köket har ju ett förhållandevis mindre utrymme under och ovanför eldhärden. Idealet vore om botten och topp var expanderbart på bredden. Det kunde då överlappar kokkärlet och optimerar stabilitet, överföring av värme samt skyddar mot vind på liknade vis som tex Primus, Trangia och Caldera köken gör. Berätta mer om vikt, funktion och hur du packar.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
tango SMB vedkök? Kök och brännare 6
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg