Vilket trangia har jag?

Hej alla köksfetischister!
Jag tröttnade så på mitt lilla primuskök att jag började fundera på trangia. Så föll det mig in att det faktiskt finns ett i hushållet som är gammalt å skraltigt. Ändock är det ett trangia. Frågan är bara, vilken modell är det. För det första så finns det inget hål i sidan för att föra in en slang till en gasbrännare. För det andra så finns det ingen bajonettfattning så det går inte att låsa de två vindskydden i varandra.
Kittlarna är i aluminium och är helt slut. Det finns tillockmed hål i dem så de läcker. Men min tanke var att rusta upp det med nya kärl och ny stekpanna samt en gasbrännare. Jag har mätt upp stekpannan till att vara 22 cm i diameter, det stora kärlet är 18,5 cm och det lilla är 17 cm. Jag misstänker att det är modell 25:x från hedenhös tid...
Vilken gasbrännare ska man satsa på? Tuareg för pris eller Trangias (primus) för kvalitet? Ska man ha vanliga alu-kärl eller ska man satsa på duosal eller rent av titan? Tips och kommentarer angående detta!

mvh/samme
 
Är stekpannan 18 cm så är det en Trangia 27 enligt http://www.trangia.se

Sedan vad du ska ha för kastruller beror väl på om du är kräsen och hårdhänt med prylarna ska du kanske ha duossal är du gramjägare så är det titan som gäller.

Själv har jag precis köpt mig ett trangia 25-8 duossol p.g.a rostri insida på kastrullerna.

Tänkte där satsa på trangias brännare för att den har metal om spunnen slang.
 
ja då läste visst fel där.

22cm är då givetvis Trangia 25 köket du har hemma

Läste av diametern på ditt stora kok tjärl i mitt tidigare inlägg.
 
Givetvis ska ni köpa gasbrännare. Jag har lilla köket med DUOSSAL vilket står för DUO SS (stainless steel) AL (Aluminium)

Funkar kanonbra. Duossal och brännaren är ett riktigt lyft. Titan har jag inte provat.

Jag satsade på Trangias för det är stålomspunnen och har inga slangklämmor för att täta munstyckena mot slangen.

Ett riktigt lyft.
 
mosell; sa:
Sedan vad du ska ha för kastruller beror väl på om du är kräsen och hårdhänt med prylarna ska du kanske ha duossal är du gramjägare så är det titan som gäller.

inga gramjägare skulle ge sig ut med en i naturen med en trangia-conteiner oavsett material, inte ens under pistolhot..
 
-Patric-; sa:
mosell; sa:
Sedan vad du ska ha för kastruller beror väl på om du är kräsen och hårdhänt med prylarna ska du kanske ha duossal är du gramjägare så är det titan som gäller.

inga gramjägare skulle ge sig ut med en i naturen med en trangia-conteiner oavsett material, inte ens under pistolhot..

Jag är inte gram-jägare :) Vi är barrskogsindianer som Raskesven (fast han kör inte trangia tror jag).
 
Skoj med lite humor i inläggen tycker jag.

Jag håller med er att titan är lite "over kill" i samman hanget
 
Skippa duosalen

Jag har slutat sedan jag tagit en kastrull i varje näve. Man vill inte släpa på så mycket.


Jag har kört många trangia genom åren och bajonettfatningen är bra (man kan flytta köket med tamojen) och lite irriterande (är man van att slänga ihop köket snabbt så fattar man inte varför man skall vrida).

Tuaregbrännaren jag lånade av min kompis lät väldigt mkt men hade hög effekt. Det kanske var ett måndagsexemplar.

Trangia original är lite mer gedigen, men det beror ju på hur ofta man använder sakerna.

Andreas

(har nu svikit Trangiat förutom att jag använder kastrullerna i vanlig alu)
 
Efter att ha flackat runt i köksdjungeln så insåg jag att trangia är det som gäller. Jag räds inte att lägga på några gram på de saker som erbjuder en uns extra bekvämlighet och lyx.
Mitt lilla kök (litet som man skruvar direkt på flaskan) funkar visserligen fint när det inte blåser och väger ingenting, men så fort det blåser, tappar man all effekt, folie och sånt trams sysslar jag inte med. Trangiat tycker jag har en utomordentlig funktion i det avseendet och att allt passar ihop till en platseffektiv klump aluminium gör att jag blir helt såld.
Jag har nu beställt nya fräscha kastruller och ny stekpanna i aluminium och teflon samt brännare. Jag ratade Tuareg pågrund av att det är markill som gör den. Markill har jag vanligtvis inget till övers för och ser inte varför jag skulle ha det nu heller. Nu ser jag verkligen fram emot att få dra igång ett storkok i nya kärl... mums, massor med sås ska det bli.
/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar