vilket tält??

Hejsan nu är det så att jag har kommit så pass långt i mitt vandrande så att jag har beslutat att skaffa eget tält. Har sedan tidigare ett billigare kupol tält för 2 pers som jag inte alls var nöjd med. Slutade nästan alltid med att jag tog en presenning eller lånade ett tunneltält från någon kompis. :/
Är inte helt säker på ifall jag ska skaffa ett Kupol eller Tunnel men lutar åt tunnel eftersom det är tänkt att användas mestadels i fjäll/öppen terräng. Vad är det jag bör tänka på?? Har ni något att rekommendera? Tältet ska absolut inte kosta mer än 3000 tusen helst runt 2. Är detta möjligt?? :O

själv tycker jag detta verkar vara ett bra alternativ: http://http://www.outlife4u.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2138&category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=1 (robens voyager 2) vad säger ni om deta??

eller eventuelt deta: http://http://www.outlife4u.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2139&category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=1

Tack så mycket, // hemme

bergans kompakt light 3

Hej, jag är väldigt nöjd med mitt bergans kompakt light 3 som är väldigt rymligt för 2 och funkar för 3personer om ni inte är enorma! Väldigt trevligt med en stor absid och hyfsat lätt för ett 2-3 man tält på 3,3 kg!

I vanliga fall ligger det runt 3800 men jag köpte det av skiistart för 2800kr inkl frakt! Dom har någon vinter rea på vissa produkter, kanske har dom kvar erbjudandet och isåfall är det ett väldigt prisvärt val !

Hej, jag är väldigt nöjd med mitt bergans kompakt light 3 som är väldigt rymligt för 2 och funkar för 3personer om ni inte är enorma! Väldigt trevligt med en stor absid och hyfsat lätt för ett 2-3 man tält på 3,3 kg!

I vanliga fall ligger det runt 3800 men jag köpte det av skiistart för 2800kr inkl frakt! Dom har någon vinter rea på vissa produkter, kanske har dom kvar erbjudandet och isåfall är det ett väldigt prisvärt val !

tack så mkt för tipset ska absolut kolla upp det.

Bergans Compact light 3 (modell 6013) är ett riktigt bra tält:). Notera att Bergans har en snarlik modell som heter Bergans Compact 3 modell 6003 (så att du inte blandar ihop modellerna), det är inte samma tält som "light" versionen utan en enklare version med bl a PU-belagd yttertältsväv. Compact light 3 är dessutom större på de flesta mått (höjd, längd, ligglängd etc) till samma vikt som den billigare Compact 3.

Mitt tips:
Köp ett Robens Green Hawk (årsmodell 2012). Det är ett 2-pers-tält, men det går nog att klämma in tre om det skulle vara kris då bredden är 140 cm i hela innertältet. Tältet väger 3,4 kg.
Jag gillar tält med två absider/ingångar. Vissa gillar tält med en förlängd absid.
Tältväv av silikoniserad polyester, DAC-tältbågar (samma märke som hos h-berg).
Det går för närvarande att hitta för ungefär 2500:- inkl. frakt.

Bergans Compact light 3 (modell 6013) är ett riktigt bra tält:). Notera att Bergans har en snarlik modell som heter Bergans Compact 3 modell 6003 (så att du inte blandar ihop modellerna), det är inte samma tält som "light" versionen utan en enklare version med bl a PU-belagd yttertältsväv. Compact light 3 är dessutom större på de flesta mått (höjd, längd, ligglängd etc) till samma vikt som den billigare Compact 3.

Vad är det för skillnad i praktiken när det gäller ytterväven på de två modellerna? Likaså går det att justera ventilationen inifrån tältet på bägge modellerna?

Vad är det för skillnad i praktiken när det gäller ytterväven på de två modellerna? Likaså går det att justera ventilationen inifrån tältet på bägge modellerna?

Justering av ventilationen både till inner- och ytertält kan du göra inifrån. Vad gäller yttertältsväven är det en silikonbelagd väv (samma typ som ex Hilleberg och Helsport (på de dyrare modellerna använder)) på Compact light, vilket ökar slitsyrkan och livslängden. Vanliga Compact har en PU.belagd yttertältsväv (dvs en tunn gummihinna som belagts på vävens insida). Denna tunna PU hinna är lätt att skada genom nötning, dessutom åldras PU beläggningen och kan flaga (som på ett gammalt regnplagg) efter ett antal år med följd att väven tappar all sin vattentäta förmåga.
Även vid regn blir en PU-belagd väv tyngre då beläggningen sitter på insidan av väven.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg