Vilket Rep?

hulth; sa:
Ix; sa:
Både Cobra och Ice-Line är dubbelrep... Men Ice-Line kan användas som twin-/tvillingrep...

Alla begrepp utredda!?

Varför kan man inte använda Cobra som tvilling-rep?

Lite högre fångryck, men annars ser jag inga problem i det.

Jag vet inte... Att Ice-Line går att använda som twinrep har jag bara hört från säkra källor... Men inget jag har läst ngnstans... Kan kanske ha att göra med att Ice-Line är så tunt kan tänka mig. Om man har två tjockare rep genom en karbin skulle en massa friktion mellan repen kunna upp stå, vilket skulle kunna leda till smält skador på repen, men det är bara en gissning. IceLine känns som repsnöre att säkra med... 8.1 mm tjockt eller tunnt... =)
 
För att reda ut begreppen så finns det inget på svenska som (annat än felaktigt) kallas "dubbelrep". Det som finns är:

1. Enkelrep (single rope, corde a single)
2. Halvrep (half rope, corde a double PÅ FRANSKA!)
3. Tvillingrep (twin rope)

Däremot så används halvrep med "dubbelrepsteknik" dvs klipps ej i samma karbin/säkringspunkt med undantag för den första.

Tvillingrep skulle jag bara rekommendera för renodlade isturer. Halvrep är mycket mer allround.

Har själv Mammut Genesis men skulle rekommendera Beal Iceline eller Cobra. Bra impregnering är ett måste - även impregnerade rep kommer att frysa.

För en mycket bra diskussion om fördelar/nackdelar med olika repsystem kan jag rekommendera "Extreme Alpinism - Climbing Light, Fast & High" av Mark Twight.

/M
 
Teoretiskt sett borde man inte bränna två rep av större diameter om man klipper dem i samma karbin.

Blir det ett fall kommer båda repen att löpa lika snabbt i karbinen (såvida man konsekvent klippt båda repen genom alla karbinpar).

Däremot blir det en stor skillnad om man i vissa fall klippt båda repen i en säkring och i nästa klipper ett av repen. Detta resulterar i att repen kommer belastas olika och löpa olika snabbt. Alla vet vad som händer med nylon som belastas och löper mot något annat av nylon ---> friktion ---> repet går av.

Att karbinen skulle bli såpass varm av friktionen från två rep av större diameter att dem skulle brännas av låter mindre troligt. Det är ju ändå inte sååå stor skillnad i diameter på ett iceline och ett grövre halvrep.

Rätta mig nu om jag har fel men så länge repen har samma diameter och konsekvent klipps i samma säkringar är det ok!




Ix; sa:
hulth; sa:
Ix; sa:
Både Cobra och Ice-Line är dubbelrep... Men Ice-Line kan användas som twin-/tvillingrep...

Alla begrepp utredda!?

Varför kan man inte använda Cobra som tvilling-rep?

Lite högre fångryck, men annars ser jag inga problem i det.

Jag vet inte... Att Ice-Line går att använda som twinrep har jag bara hört från säkra källor... Men inget jag har läst ngnstans... Kan kanske ha att göra med att Ice-Line är så tunt kan tänka mig. Om man har två tjockare rep genom en karbin skulle en massa friktion mellan repen kunna upp stå, vilket skulle kunna leda till smält skador på repen, men det är bara en gissning. IceLine känns som repsnöre att säkra med... 8.1 mm tjockt eller tunnt... =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1
slit Dubbel rep el tvillingrep? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg