Jag ska köpa terrängkartan digitalt i rasterformat och funderar på vilken filtyp jag ska välja: TIF, JPG eller RIK. Hitintills har jag bara stött på .RIK och det är lite pillrigt att göra om till Orux i Android även om jag nu äntligen lärt mig...
Vad vinner jag på att skaffa TIF eller JPG?
Är det enklare att göra om dessa till diverse App format, som Orux?
Blir det bättre upplösning i slutändan?
JPEG före TIF**. För normal kartvisning ser du ingen skillnad, och en TIF är så pass tung att det bara blir segt på en smartphone.
Alternativt beställer du TIF och konverterar sedan dessa i valfritt bildhanteringsprogram (t.ex. Photoshop). Så länge du
enbart sparar om till JPEG händer inget med kartan, och då har du en TIF om du i framtiden skulle behöva det.
RIK är ju lantmäteriets Kartex-format, om jag inte missminner mig, och jag ser ingen anledning till att välja det om du inte redan nu vet att det är detta format du behöver.
Jag skulle dessutom tippa på att det är enklare att konvertera JPEG och/eller TIF till RIK, än tvärtom. Fler kartprogramvaror lär stödja JPEG och TIF.
När du beställer:
Se till att få med txt-filerna (filändelser .tab och .tfw) som hör till de olika kartutsnitten. De innehåller information om projektion, hörnkoordinater, etc. De flesta programvaror läser dessa automatiskt och kalibrerar kartutsnittet efter dessa. I OziExplorer, t.ex, importerar du bara JPEG/TIF som DRG (Digital Raster Graphic).
**Ska du köra någon typ av GIS-analys på kartan vill du ha TIF, då JPEG-komprimeringen kan ge negativa bieffekter.