Power dry
Jag vill slå ett slag för Malden Mills (Polartec) Power Dry. Det finns i kläder från bla Patagonia, TNF och Haglöfs.
Torkar fort, känns skönt, ser snyggt ut (= du ser inte ut som Gunde i dem). Inte så billigt dock.
Jag använder mina tröjor som enda plagg på överkroppen när jag vandrar. Funkar tills det regnar.
Jag har inte haft några luktproblem, men å andra sidan tvättar jag kläderna typ varannan dag när jag är ute.
Tyget är "antiluktbehandlat" vilket är lite farligt. Jag vet inte om det är behandlat med Triclosan, men i så fall skall man undvika plaggen! (överanvändning av antibiotika som Triclosan skapar resistenta bakteriestammar som gör att det blir svårare och svårare för tex penicillin att bita)
Ett tips:
Försvarets värmetröja M90 är Ullfrotté. Kan man hitta sån billigt (eller "tappa bort" i det militära) är det ett kanonplagg. Men den är i och för sig snarare ett förstärkningsplagg än underplagg.
Vanliga M90-frottetröjan (polysschclalal) tycker jag är sensationellt okomfortabel. Men jag har å andra sidan aldrig tvingats vänja mig vid den i det militära (vi körde med m59 eller m93).