Vilket lättpackningsliggunderlag?

Jag har fått lära mig här på forumet att sovsystemet vilar på tre huvudsakliga ben, tältet, sovsäcken och liggunderlaget.

Om man spar in vikt på innertält och istället bara har ett myggnät, måste man kompensera med tjockare och tyngre sovsäck/ alternativt ha varmare kläder på sig i säcken. Samma gäller med liggunderlag. Ett klent och lätt liggunderlag innebär eventuellt mer dun och tyngre säck, för att hålla markkylan borta.

Om man tänker sig vår, sommar, höst i svenska fjällen och att man har ett enmanstält med innertält av tyg och man är en normalbyggd man (178 cm,75 kg). Vilka kompromisser ska man göra: vikt/isoleringsförmåga/längd/bredd?

Vilka liggunderlag ska man kolla in?

Ett tips är Exped Hyperlite om du är varm av dig annars Synmat Winterlite. Sover du på rygg och vill spara in på allt funkar nog M men annars rekommenderar jag MW. Vi har båda storlekarna i familjen och jag använder MW och barnen M. Du kan förstärka med ett tunt cellplats under. Är man flera är det riktigt praktiskt med avsmalnade form speciellt om man ligger skavfötters.

Neoair xtherm, så slipper du kompromissa. Cellplast-liggunderlag funkar ju också om du ligger på ris. Själv kör jag med ett gammalt Thermarest dom väger ett kilo, ska köpa ett Neoair nån gång...

Om marken är kall och liggunderlaget har dålig isolationsförmåga (lågt R-värde) har extra kläder och mera dun i sovsäcken liten effekt eftersom dunet och kläderna kläms ihop av kroppstyngden och inte isolerar särskilt mycket undertill. Kylan underifrån dämpas bara lite. Själv (183 cm, 84 kg) har jag ett Exped Synmat Winterlite M. Mitt är individuellt testat på fabrik och med ett R-värde på 6.0. Tjockleken 9 cm är bra då jag sover på sidan vilket ger extra tryck under höft och axlar. Dessutom vänder jag mig om ganska ofta. När man lägger sig på liggunderlaget kommer värmen nästan som om det var frigolit under (avser bara värmen, inte hårdheten).

Laufbursches-prylen uppges vara 49 cm bred. Hur sover du på en sådan? Jag roterar som en propeller på natten och blir tokig av för smala liggunderlag.

Jag har givit upp gramjakten rörande denna del och kör nu LW för att få rum med mina snurrande 187 cm. Får släpa på några hekto till, men sover grymt bra numera. Jag tror att man ska fundera igenom vilket behov man har. Sover man dåligt så är nog vinsten av ett lätt liggunderlag snabbt förbrukad. Men många är nog mer disciplinerade än jag när jag sover och då kan man experimentera lite.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg