Re: Fundering på mitt inlägg
kallaka; sa:
Jag har kollat runt på nätet och blir inte klok på en sak. Optimus Nova behöver man inte byta munstycke på oavsett vilket bränsle man kör på. Måste man det på te x Primus Omnifuel och MSR:s kök????
/Roos
Japp det måste man.
Ännu en poäng till Optimus
.
Har själv använt Nova och har råkat ut för det välkända fabrikationsfelet där gängtappen till brännaren lossnar. Men Optimus bytte snabbt ut det felaktiga köket och ersättaren har inte krånglat.
Det enda man måste tänka på är att se till att snabbkopplingen låser i rätt läge när det är kallt ute (typ minus 15-20 grader). Gör man bara detta så är Nova klockrent, det är ganska lätt, enkelt att handha, startar snabbt och enligt min erfarenhet pålitligt. Kan dock inte uttala mig om höghöjdsprestanda eftersom jag inte använt mitt Nova utanför skandinavien.
MSR XGK som jag använt i 9 år, brinner orenare, är svårare att rensa om det kommer skit i munstycket och låter öronbedövande. Driftsäkerheten är jämfört med min Nova varken bättre eller sämre. Pumpen var däremot skit, den hade för vana att ramla isär när man använde den (plastpump med bajonettfattning för pumpstången).
Vet inte om MSR har ändrat detta på senare år...
MSR-köket vinglar dessutom betänkligt eftersom benstödet består av en liten rund platta.
Näe, jag väljer Nova utan att tveka. Sen får man ju komma ihåg att alla kök har sina svaga och starka sidor, och tar man inte hänsyn till det vid användningen så kan alla kök vara kassa.
//J