Vilket kartprogram?

Re: USA Köp

Janne Burman; sa:
Om det nu vore så att man inte hade någon anledning att "välja bort" baskartan, då förstår jag inte att man lagt in detta val över huvud taget.
Jag sade aldrig att det inte fanns någon anledning att välja bort grundkartan, jag ifrågasatte varför du gör det.

Ibland kan man vilja se hur ett antal waypoints, rutter och spår är placerade i förhållande till varandra utan att bli störd av några kartor alls. Att stänga av kartor är dock bara vettigt just för att bättre se andra saker och självklart under förutsättning att man har en karta med innehåll på aktuella platsen. Du har däremot i onödan stängt av något som ändå ligger dolt under detaljerade kartor och dessutom knappt innehåller något när du befinner dig i Europa. Nationsgränser och huvudstäder ligger knappast så tätt att de någonsin blir störande.
Bara apparaten kostar i Sverige på specialpris runt 6 500 kr, därtill kartprogrammet runt 2 200 kr, således runt 8 800 kr.
Förvånat noterar jag att den enda i hela tråden som envist tjatar om alternativet att köpa i Sverige är just du, som hävdar dig förespråka internationella köp.

Alla andra i den här tråden pratar redan om utlandsköp över nätet så om du ser dig själv som missionär för utlandsköp så håller du på med tvångsdop av redan troende.
Men som du själv sade, var och en får väl välja själv. Snacket om "sämre andrahandsvärde" på direktimport känns väl igen från bilhandlarbranchen, och där håller man på att torka sig om munnen ordentligt.
Okej, om du vill jämföra med bilbranschen så är det som att sälja en direktimporterad bil utan elvärme i stolarna. Många kunder anser det vara en absolut nödvändighet att ha den detaljen som varit standard i alla svenska bilar i åtminstone tio-femton år och bilen blir därmed mer svårsåld än om man inte har det. Visst kan du bli av med bilen ändå men med en mindre potentiell kundkrets måste du sänka priset jämfört med vad du fått om du haft stolsvärme. Nu är det ändå inte samma sak för i bilen kan man ordna det i efterhand med en lös elsits eller köpa en stol på skroten men man kan inte så vitt jag vet byta grundkarta i en Garmin och att ladda in WorldMap är inget alternativ för den som använder autorutt.

Den som använder GPS:en mycket på vägar och framförallt med autorutt har viss nytta av grundkartan och en del köpare är därför ointresserade av enheter med "fel" grundkarta. Ett bra tag framöver kommer 60CS att vara en mycket attraktiv modell och så länge det finns ett sug är prisskillnaden försumbar men om några år blir utbudet större än efterfrågan. Den vändningen kommer tidigare på enheter med amerikansk grundkarta. Jag vet inte hur stor prisskillnaden kommer att bli och det är förmodligen inget som avgör ett köp idag. Det är dock bra att vara medveten om att det är så det fungerar.
Jag ville bara som svar på en fråga förklara att det inte alls är "farligt" att rikta sina blickar utanför det här landet när det gäller köp av kapitalvaror.
Nu hade ju personen redan riktat sina blickar utanför landet för sitt tänkta köp men om du då ändå hade sagt bara det istället för att gå in på saker du inte begrep, som grundkartan, hade vi aldrig haft den här diskussionen.
Men det är klart, ett land som bara hade en TV-kanal...
Nu tror jag i och för sig att alla länder någon gång har börjat med en TV-kanal. Därefter brukar de bli två, tre, fyra o.s.v. ;)

För min del får du gärna hålla politiska brandtal här men kopplingen till att du köpt en GPS i staterna känns utomordentligt långsökt.
Det krävs lite mod att bryta sig ur "etablissemanget" och faktiskt känna att det är Vi som är konsumenten och rimligen bör bestämma vart skåpet skall stå.....
Och du har uppnått allt det där bara genom att beställa en GPS på nätet? Grattis eller nåt...

Jag har handlat GPS:er i både USA, Sverige och andra länder och är utmärkt nöjd med mina köp. Däremot ansåg jag det kanske inte så revolutionerande, ens för sju år sedan, med GPS-köp utomlands som du verkar göra.

Jag har inga synpunkter på var folk väljer att köpa sina GPS:er och respekterar dem som köper i butik, på postorder, i Sverige (det finns en del vettiga argument för det också, tro det eller ej), inom EU, i USA eller från något annat land. Jag kan också mycket väl förstå när någon väljer bort europeisk grundkarta därför att man inte anser den prisvärd. Om man som du tydligen främst skall använda den på sjön och i terräng, aldrig vill använda autorutt och dessutom är medveten om övriga konsekvenser så tycker jag att det är ett smart sätt att spara pengar.

Det som däremot gör mig bedrövad är när folk som inte ens förstått vad grundkartan är eller hur den används avfärdar den som värdelös. När man dessutom som du gör det utan att fråga hur de som är tänkta mottagare av dina tvärsäkra råd skall använda produkten blir det riktigt trist eftersom folk riskerar att bli pålurade fel saker för sitt användningsområde.

Re: Hur nära kompis?

olann; sa:
Känns alltid lite olustigt att lämna ut kreditkortet, är det några mer som handlat från siten? Så man vet att den är ok. Det var https://www.aspidshop.com jag tänkte på. Bra priser i alla fall.
När det gäller kontokortsköp på nätet så är det vettigt att vara vaksam men om det är ett företag som har en seriös webbplats och dessutom andra har goda erfarenheter av så är jag betydligt mindre orolig än när jag lämnar ifrån mig kortet på t.ex. en restaurang.

Aspid har nämnts ganska många gånger här i forumet som en seriös leverantör av flera olika kunder. Jag minns ingen som varit missnöjd med dem. Också jag har handlat där utan problem.

Det är också lite ologiskt att vissa är extremt oroade för kontokortsköp samtidigt som man glatt utför sina bankärenden på nätet. Bankaffärer anser jag vara klart känsligare och åtminstone vissa bankers lösningar innehåller betydligt större riskmoment än när man skickar sitt kontokortsnummer i en krypterad SSL-tunnel.

bankavgifter och PayPal

jonasolof; sa:
Det allt populärare PayPal skulle jag gärna vilja ha en säkerhetsbedömning av. Har iofs använt det ofta utan problem, liksom kreditkortsbetalning men det känns lika luddigt.

PayPal är mycket seriöst och som vi på Clover bedömer ett av de säkraste sätten att betala med kreditkort på nätet. PayPal ägs av eBAY och som användare i Europa så är det PayPal (Europe) Ltd i Storbritannien som sköter det hela. Säkerheten är god och man använder de normala åtgärderna som SSL vid transaktionerna. Vi använder PayPal vid export, inom Sverige faktura+postgiro.

För handlaren ser det på vid första anblicken ut som om det är något dyrare att använda PayPal jämfört med Svensk bank. Skenet bedrar dock eftersom det tillkommer ytterligare fasta avgifter för den Svenska banken som inte finns för PayPal. Vid större omsättning sjunker också avgiften hos PayPal och vid omsättning över 1 miljon kronor är PayPal billigare.

BABS (Svensk bank):
Kortinlösen via Internet Kredit- och Betalkort samt utländska kort 5 kr/st samt 2,3 % på beloppet.
(200:- >> 9,60, 500:- >> 16,50, 2000:- >> 51:)

PayPal: 3.4% + €0.35 EUR
(200:- >> 9,95, 500:- >> 20,15, 2000:- >> 71,15)

När man ser dessa siffror så börjar man fundera att köpa bankaktier. Om man köper en GPS för 6000:- så ska banken ha cirka 150:- för att förmedla pengarna!

MVH/Christer
http://www.clover.se

Tack Christer för utförligt svar.

Så om min håg står till att ge banken minsta möjliga nvänder jag european payment.

Återstår att utreda: Kostar det något utöver växlingskostnad att betala i euro från ett svenskt konto över european payment? Ska testa någon dag att skicka hundra kronor växlade tíll euro från mig i Sverige till mig i Belgien.

För den mängd transaktioner som inte är varuköp kommer ngn form av banköverföring att vara det normala och där gäller det att finna den billigaste och smidigaste formen, vilket european payment är avsett att vara. Kruxet där är att många handlare fortfarande är urdåliga på att ge sina uppgifter i den form som krävs, dvs IBAN kontonummer och BIC/Swift kod. Man får maila, men det har alltid gått.

I övrigt framstår Paypal som ett lika bra alternativ.
[Ändrat av jonasolof 2005-01-06 kl 12:41]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg