Vilket fantastiskt trasnportmedel...

!!!

Jag och mina kajaksurfkompisar håller oss alltid på behörigt avstånd från brädsurfare. Så du kan lämna hjälmen hemma. Vi ses på Torö!

f r e d r i k
 
MW

Ärligt talat - jag har ingen aning om vilken kajak som skulle var bäst för både långfärd och surfing...Är usel på allt det här med olika modeller och så!

Dom flesta brukar säga att det är bra med roder, jag har det inte! Har aldig vant mig vid det! Är det någon annan som vet??

Det finns ju vatten i Stockholm ooxå....:)


Fredrik,
var inne och kollade stormvarning - det verkar superkul! ...men....har jag någon chans att hänga på? Har paddlat en hel del lånturer och ofta har det varit i hårt väder (storm/kuling) - Stockholms ytterskärgård, till finland, mm. Oftast med andra men har även varit ut på långtur själv. Men nu kommer min bekännelse - jag kan inte göra en eskil! (Det verkar behövas av bilderna att döma).....det har liksom aldrig blivit av att lära mig....

//Jes
 
eskil

En eskil är nemas problemas. Jag frågade uthyrningskillen vid Brunnsviken's kajak (tänkte jag skulle börja min kajak karriär med att hyra några timmar) och efter några tips och råd kom jag runt på 3:e försöket.

Tämligen okomplicerat faktiskt. Langa på dig våtdräkten, håll andan och börja träna. Har man bara en instruktör (eller någon som vet) tillhands kan man snabbt komma underfund med hur det går till.

Det kanske hjälper och ha flytväst på sig oxå, jag vet inte, jag körde utan.

Tja, sedan skall man ju förstås inte bli stressad av att befinna sig under ytan, men det är nog inga problem för ett vattendjur som du själv. =))

God tur
/MW
 
Eskimåsväng

Ja att göra eskimåsväng är inte så svårt när man är förbered !

Gick för ett tag sen en kurs inomhus på vintern i padlingsteknik ( mestadels räddnings och olka stödtekniker, re-entery and roll ...) i slutet på kursen va vi alla riktiga fenor på att rolla på alla möjliga sätt ( även handroll fungerade med lite träning ). För att göra kursen lite mer äkta så testade vi även att göra rollar fullt på klädda ( flytväst och jacka ) och till och med med tordräkt. Resultatet blev att det genast blev mycket svårare eftersom man måste ner helt under vattnet för att få till en snygg roll. Med flytt väst och all luft som samlas i jackan fick man nästa tvinga ner sig själv under ytan vilket känns rätt så avigt.

Men som sagt det är bara att börja rulla runt och träna ! Ett gott tips är att ta med kajaken till stranden på sommaren när det är riktigt varmt så att man kan va i vattnet länge och träna.

 
Strunta i eskimåsvängen

Jessica, du behöver inte kunna eskimåsväng om följande kriterier är uppfyllda:

1) Surfa in mot en strand. Om du plurrar, kan du släppa kajaken och simma iland. Där kan du vänta på att kajaken sköljs upp.

2) Surfa med erfarna surfkompisar. Annars ska en person hålla utkik på stranden. Den här personen ska simma ut och hjälpa till om det behövs.

3) Surfaren och utkiken ska veta hur man beter sig (kunna simma i surf med kajak och utan kajak, väjningsregler mm).

4) Våtdräkt, hjälm.

Vi hör av oss nästa gång sjön bryter. Häng med och surfa, det är skitkul! Vi delar med oss av våra erfarenheter.

-Anders M
[Ändrat av stormvarning 2001-03-05 kl 19:16]
 
Ta sig upp?

Ingen som provat att ta sig upp i Kajaken från vattnet?
När jag körde racingkajak var det lösningen, borde väl funka i en mer robust modell också :)

/Erik
 
Re entery and roll !

Hej alla !
Visst finns massor av bra sätt att ta upp sig i en kajak som har vält. Mitt favorit sätt framför att kravla uppe på däck är att göra en kullerbyta in i Kajaken ( Alltså trycka in benen i kajaken , eller sätta sig upp och ner, känslan blir i vilket fall som helst som att göra en kullerbytta). Väl på plats så gör man en roll och öser ut det vattnet som har kommit in. Eftersom kajaken ligger upp och ned hela tiden är där relativt lite vatten i sitbrunnen när man väl kommer upp. Denna övning kallas re-entery and roll och fungerar bra i vart fall i lungna vatten. Har man väl gått runt i brytande vågor blir det nog desto svårare att ta sig in(men vem vågar säga nej till en utmaning ;-) ).

 
OK....

jag ska lära mig eskomån! (tänkte det förra sommaren och sommaren innan oxå =).... )

När jag tänkt att nu ska jag öva har det alltid varit mycket mer lockande att ge sig ut på en tur :)

Anders,

Hänger gärna med och surfar! Det ska bli skitkul!


Fast av isläget att döma så dröjer det, inte öppet vatten så långt ögat når.....Men det är ju inte så dumt med skridskor heller!

//Jes
 
Hej
Jag bor också på en ö och paddlar hela året. Mitt köldrekord är minus 14 grader. Sista januari var jag ute och då mötte jag en säl. Igår 21 mars var jag ute på en tur.
 
Liknande trådar

Liknande trådar