Ojdå, en desto knepigare fråga.
Eftersom jag bara klättrar med singelrep. För tillfället ett Tendon Ambition 9.8mm. Det är ett lite billigare rep (i jämförelse med Beal eller Mammut) som fungerar hur bra som helst och är smidigt och trevligt att hantera.
Lite oldschool kanske att inte vilja gå över till dubbelrep men jag tycker att det är otrevligt att gå ner i diameter när repen skaver över klippkanter. Även om man har två så att det alltid finns en backup. Du tappar slitstyrka och hållfasthet när du går ner i diameter. Men tjänar uppenbarligen vikt.
Jag tänker som så att jag vill ha ett allroundrep. Som funkar att redpointa sportleder med, som funkar att topprepa med när jag tar med min lilla systerson på äventyr vid klippan. Men också ett bra rep för långtur och tradklättring, det som jag helst ägnar mig åt.
Även där kan man på ett bra singelrep ta ett gäng fall, repet kan gnuggas lite mot klippan, utsättas för lite smuts och väta och ändå vara i bra skicka att ta med ut igen.
På krävande långturer måste jag ha ett rep till med för firning, och då blir det ju ett par, tre kilo extra i andremannens ryggsäck. Om man inte vill enkelrepsfira (har diskuterats i tidigare trådar, har sina säkerhetsbrister). Det tar jag.
När man klättrar på dubbelrep och klipper varannan säkring i varannan lina. Har man som sagt en backup om repet skulle gå av och man tjänar vikt eftersom man inte behöver ett helt extra rep för att fira 60m.
Men 7,8 mm och liknande känns som du redan påpekat väldigt tunt. Är osäker men tror inte att ett sånt rep kan ta så många längre fall. Eller är särskilt hållbart när det är i full spänningen och skaver mot en vass klippkant. Går det ena av blir det lätt ett långt fall innan man fångas av nästa som kanske har sista säkringen långt ner. Klättrar man trad är det ju viktigt att säkringarna delar energin från reprycket vid ett fall. Med dubbelrep halverar man ju antalet säkringar per rep och om ett av de (tunna) repen går av och man faller ex. 7-8 meter innan man fångas av den näst senaste säkringen är det väl bara att hoppas på att det inte är en marginell microkil-placering...
Jag jobbar med rope access och enligt mina riktlinjer (IRATA) får jag aldrig gå under 10,5 mm på arbetsrepet. För att det ska tåla lite mer misshandel helt enkelt. Och då har jag ändå alltid ett backup rep med samma styrka.
De tunna linorna som blir vanligare och vanligare kanske helt enkelt är så nya och bra att de håller samma säkerhet som ett rep omkring 10mm. Men jag tänker att de hekton man tjänar har jag råd att bära på. Tror att det är mest för bergsbestigning där man sällan faller men har stor nytta av viktbesparing..
Långt inlägg, utan nåt egentligt svar på frågan, ursäkta mig.