Som med alla däckstryck beror det på däcket, vikten på ekipaget och det tänkta underlaget. Ju knöligare underlag (stenar, rötter, etc) desto lägre tryck. Tills man börjar få punka...
Det finns alltså inget rätt svar för däckstryck.
Dubbdäck rullar väldigt mycket tyngre än vanliga däck, speciellt om man jämför med semislick och liknande. Dessutom väger de mycket mer så accelerationen blir långsammare och gyroeffekten större, alltså det går segare att styra. Dessa faktorer inverkar också på intrycket av hur tungt däcken går...
W106 tycker jag är en riktigt dålig produkt. Jag hade mycket hellre sett däck utan dubb i mitten men dubb på sidorna än tvärt om. Så länge man cyklar långsamt är det inga problem, då är cykeln upprätt och dubben i isen hela tiden. Får man upp styrfart eller mer börjar man luta cykeln i kurvorna och då försvinner dubben från underlaget!?
Det finns en uppsjö dubbdäck på marknaden numer. Biltemas är, som trådskaparen märkt, inget att ha. Tappar de inte dubben så slits de ned fort. Schwalbe har haft en del problem med att få dubben att sitta men nyare generationer verkar det ha blivit ordning på.
Den tillverkare som längst gjort riktigt bra dubbdäck är Nokian: http://www.suomityres.fi/winter.html
Extreme 294 anses av många vara det bästa XC-däcket idag (innan det kom var Hakka 300 herre på täppan). Personligen föredrar jag mer luftkammare så jag har ersatt mina Extreme 296 (äldre varianten med sämre dubb) mot Freddies SW336.
Jag har även ett par 700c W240 (dvs. 28"), ett par W160 som funkar bra till pendling samt ett par äldre Freddies med massor av dubbutstick till DH-cykeln. Där kan man snacka grepp (och rullmotstånd)! De gamla Freddies är en lång och hård kamp att kränga både på och av fälgarna (det tar mig närmare en timme att byta både fram och bak - på riktigt), därför kör jag extra högt lufttryck i dem - har inte lust att punka!
Är det nedtrampad snö är det dock liten mening med dubbdäck, då funkar ett par grovmönstrade däck med hårt gummi bättre (däck med mjukt gummi blir som hockeypuckar i kyla - lätt att tankevurpa där).
Is med tunt snölager över är inte heller någon hit, då når inte dubben ned till isen.
Men för rena isgator (eller stigar) är dubbdäck ett måste!
Det finns alltså inget rätt svar för däckstryck.
Dubbdäck rullar väldigt mycket tyngre än vanliga däck, speciellt om man jämför med semislick och liknande. Dessutom väger de mycket mer så accelerationen blir långsammare och gyroeffekten större, alltså det går segare att styra. Dessa faktorer inverkar också på intrycket av hur tungt däcken går...
W106 tycker jag är en riktigt dålig produkt. Jag hade mycket hellre sett däck utan dubb i mitten men dubb på sidorna än tvärt om. Så länge man cyklar långsamt är det inga problem, då är cykeln upprätt och dubben i isen hela tiden. Får man upp styrfart eller mer börjar man luta cykeln i kurvorna och då försvinner dubben från underlaget!?
Det finns en uppsjö dubbdäck på marknaden numer. Biltemas är, som trådskaparen märkt, inget att ha. Tappar de inte dubben så slits de ned fort. Schwalbe har haft en del problem med att få dubben att sitta men nyare generationer verkar det ha blivit ordning på.
Den tillverkare som längst gjort riktigt bra dubbdäck är Nokian: http://www.suomityres.fi/winter.html
Extreme 294 anses av många vara det bästa XC-däcket idag (innan det kom var Hakka 300 herre på täppan). Personligen föredrar jag mer luftkammare så jag har ersatt mina Extreme 296 (äldre varianten med sämre dubb) mot Freddies SW336.
Jag har även ett par 700c W240 (dvs. 28"), ett par W160 som funkar bra till pendling samt ett par äldre Freddies med massor av dubbutstick till DH-cykeln. Där kan man snacka grepp (och rullmotstånd)! De gamla Freddies är en lång och hård kamp att kränga både på och av fälgarna (det tar mig närmare en timme att byta både fram och bak - på riktigt), därför kör jag extra högt lufttryck i dem - har inte lust att punka!
Är det nedtrampad snö är det dock liten mening med dubbdäck, då funkar ett par grovmönstrade däck med hårt gummi bättre (däck med mjukt gummi blir som hockeypuckar i kyla - lätt att tankevurpa där).
Is med tunt snölager över är inte heller någon hit, då når inte dubben ned till isen.
Men för rena isgator (eller stigar) är dubbdäck ett måste!