Vilket däckstryck i dubbdäck?

Som med alla däckstryck beror det på däcket, vikten på ekipaget och det tänkta underlaget. Ju knöligare underlag (stenar, rötter, etc) desto lägre tryck. Tills man börjar få punka...

Det finns alltså inget rätt svar för däckstryck.

Dubbdäck rullar väldigt mycket tyngre än vanliga däck, speciellt om man jämför med semislick och liknande. Dessutom väger de mycket mer så accelerationen blir långsammare och gyroeffekten större, alltså det går segare att styra. Dessa faktorer inverkar också på intrycket av hur tungt däcken går...

W106 tycker jag är en riktigt dålig produkt. Jag hade mycket hellre sett däck utan dubb i mitten men dubb på sidorna än tvärt om. Så länge man cyklar långsamt är det inga problem, då är cykeln upprätt och dubben i isen hela tiden. Får man upp styrfart eller mer börjar man luta cykeln i kurvorna och då försvinner dubben från underlaget!?

Det finns en uppsjö dubbdäck på marknaden numer. Biltemas är, som trådskaparen märkt, inget att ha. Tappar de inte dubben så slits de ned fort. Schwalbe har haft en del problem med att få dubben att sitta men nyare generationer verkar det ha blivit ordning på.

Den tillverkare som längst gjort riktigt bra dubbdäck är Nokian: http://www.suomityres.fi/winter.html

Extreme 294 anses av många vara det bästa XC-däcket idag (innan det kom var Hakka 300 herre på täppan). Personligen föredrar jag mer luftkammare så jag har ersatt mina Extreme 296 (äldre varianten med sämre dubb) mot Freddies SW336.

Jag har även ett par 700c W240 (dvs. 28"), ett par W160 som funkar bra till pendling samt ett par äldre Freddies med massor av dubbutstick till DH-cykeln. Där kan man snacka grepp (och rullmotstånd)! De gamla Freddies är en lång och hård kamp att kränga både på och av fälgarna (det tar mig närmare en timme att byta både fram och bak - på riktigt), därför kör jag extra högt lufttryck i dem - har inte lust att punka!

Är det nedtrampad snö är det dock liten mening med dubbdäck, då funkar ett par grovmönstrade däck med hårt gummi bättre (däck med mjukt gummi blir som hockeypuckar i kyla - lätt att tankevurpa där).

Is med tunt snölager över är inte heller någon hit, då når inte dubben ned till isen.

Men för rena isgator (eller stigar) är dubbdäck ett måste!
 
Tack för alla bra svar Tobbe å alla andra! Efter lite "testcykling" idag kan jag bara hålla med, det hade behövts några dubb på sidan oxå! Däcken funkar fint rakt fram på isväg men mkt sämre i snö! Så mer dubb å grövre mönster blir det nästa gång ;)

/Janne
 
Däcksval är knepigt

Kör ca 250 mil jobbpendling genom några Stockholmsförorter på dubbdäck årligen. Har kört med Nokias W106 sista 5-6 åren men tycker att hållbarheten minskat sista 3 åren sedan de började med miljövänliga däck som skall köras in. Blir punktering under dubbarna. Tidigare hade jag motsvarande till en gammal 28 tums cykel (630 mm fälg) och de däcken verkade nästa outslitliga ur punkteringssynpunkt men mönstret och dubbarna blev förstås lite avrundade med tiden och sltaget.

Helst skulle man ha däck där man kunde fälla ut dubbarna vid behov.

Thure
 
Jag börjar mjukna. Efter en (med nordtyska mått mätt) extrem vinter, med minusgrader (ända ner till -8!!!) och snö, börjar det komma fram allt mer blankis under snön. Lönar det sig att köra med ett grovt mönstrat dubbdäck fram (typ Schwalbe Ice Spiker)? Eller är det lika bra att hålla kvar vid de normala däcken? Har haft några obehagliga tillbud de senaste dagarna...
 
Har precis monterat ett par Nokia Hakkapeliitta W 106 26x1,75/1,9 dubbdäck på min MTB
Blev förvånad över det höga rekommenderade däckstrycket 4,5kg (65psi) kan det verkligen vara lämpligt på hala isiga vägar? Brukar ha 2,5kg-3,0kg i vanliga fall!
Nån som provat eller vet ;)

/Janne
Rekommenderat däckstryck bör absolut följas för bästa grepp! Annat att tänka på är att man kan ha ett däck med bredare dubbmönster på framhjulet, för bättre styrförmåga på hårt och halt underlag.
 
Rekommenderat däckstryck bör absolut följas för bästa grepp! Annat att tänka på är att man kan ha ett däck med bredare dubbmönster på framhjulet, för bättre styrförmåga på hårt och halt underlag.

Javisst är det så!
Nu har jag testat med rekommenderade däckstrycket 4,5bar(65psi) visserligen stötigare men klart bättre grepp å framförallt styrning! Så det fanns säkert anledning till det uppgivna trycket!
Man lär så länge man lever ;)

/Janne
 
Det är dubbar fram som gör stor skillnad

Jag börjar mjukna. Efter en (med nordtyska mått mätt) extrem vinter, med minusgrader (ända ner till -8!!!) och snö, börjar det komma fram allt mer blankis under snön. Lönar det sig att köra med ett grovt mönstrat dubbdäck fram (typ Schwalbe Ice Spiker)? Eller är det lika bra att hålla kvar vid de normala däcken? Har haft några obehagliga tillbud de senaste dagarna...


I och med att det är så svårt att klara upp en sladd på framhjulet så är det mer kritiskt med dubbar på framdäcket. Finns flera som tycker det räcker med dubbar fram t ex ett cykelbud jag känner.

Men om man skall uppför en backe med glatt is behövs det / har man nytta av dubbar även bak och jag har inte testat enbart dubbar fram personligen.

Thure
 
I och med att det är så svårt att klara upp en sladd på framhjulet så är det mer kritiskt med dubbar på framdäcket. Finns flera som tycker det räcker med dubbar fram t ex ett cykelbud jag känner.

Men om man skall uppför en backe med glatt is behövs det / har man nytta av dubbar även bak och jag har inte testat enbart dubbar fram personligen.

Thure

Kompisen har fler dubbar fram(även på sidorna) å bak ett mindre antal dubb, bara mitt på!
Tror det är rätt väg att gå faktiskt ;)

/Janne
 
Trycket varierar med temperaturen

Det är inte lätt att få "rätt" tryck i däcken när det är sådan här väder (<-20 grader C vissa dagar). För har man pumpat till lagom tryck när cykeln står i källaren, så får man ett helt annat tryck när man (cykeln) varit ute i kylan ett tag.

Allmänna gaslagen pV=nRT http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen

Sätter man nR=konst får man pV/T=konst. Man kan nog anta att V är så gott som konstant för ett cykeldäck.

För dom som inte är så hemma på fysik. T är i Kelvin. Försöker man med Celsius blir det rappakalja.

För den intresserade: Ta med en tom flaska av mjukplast med tät kork ut i kylan så får man se vad som händer när temperaturen minskar.

Per
 
Jo dubbdäcken funkade mkt bra när det var kallt halt å mkt isigt! Men nu har det blivit mildare runt nollan å snön är moddig brun å slirig! Känns helt livsfarligt att cykla! Dålig styrning å inget som helst fäste i backarna! Vad gör man? Ska jag sätta på dom grovmönstrade orginaldäcken igen?

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MP Vilket däckstryck? Mountainbike 7
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg