Jag kör på likadana Hakkapelitta och började med lagomt mycket luft i. Men det gick så tungt, rullade knappt i backarna.
Pumpade i mera varje dag och lite över 4 kg började det knaka i hjulet, då fick det räcka.
Hade semislicks på innan jag satte på dubbdäcken, så det kanske blev lite för stor skillnad direkt?
Cyklar dagligen till och från jobbet och har en riktigt rejäl backe där jag konstaterat att trots hårdpackad snö så går det att bromsa fullt längst ner utan problem. Att ta sig upp går också lika bra, den lilla bit jag måste stå upp kan bakhjulet slira lite ibland, men då är det inte så mycket tyngd på det heller.
Däremot kurvorna... har blivit några hårresande tvåhjulssladdar på fel ställe. Numera alltmer sällan då jag lärt mig av misstagen.
Men jösses vad cykeln går tungt när det är kallare än 20 minusgrader! Och inte funkar bakväxeln något vidare efter 10 minusgrader. Fryser ihop helt enkelt.
Vid 25 grader tappade jag drivningen när jag slutade trampa, fick trampa mycket sakta eller stanna för att det skulle greppa och sen försöka hålla tempot, har ju lärt mig hålla cykeln rak i kurvorna
Funkade somvanligt igen när det blev lite varmare 17-18 minusgrader.
Fins det något jag kan/borde göra åt det?
//A