Vilket av dessa tält skulle du rekommendera?

Ska ut på tur i sommar och är på jakt efter ett nytt 2-manna tält.

Eftersom jag har en Kajka 65L väska (som är rätt tung med sina 3,2kg) så vill jag ha ett relativt lätt tält för att kompensera basvikten. Samt ska den inte ta upp överdrivet mycket plats i packningen.

Tältet jag är ute efter ska kunna användas till fjällturer, både själv och för 2 personer. Eftersom vikt och volym är en viktig faktor så är tunneltält att föredra framför kupoltält

Jag har dock inte pengarna till att investera i ett Hillebergs eller liknande just nu, utan budgeten för tältet är max 2000kr.

Efter att ha kollat runt och researchat lite väger det just nu mellan dessa två tält:

Bergans Compact 2
Dimensioner innermått: 220 x 135 x 90 cm

https://www.outdoorxl.se/bergans-co..._KsKJtVGc95EEtOVzxoaApvc8P8HAQ#horizontalTab1

Coleman Aravis 2
Dimensioner innermått: 260 x 125 x 85 cm

https://www.amazon.co.uk/Coleman-Ar...id=1494173420&sr=1-5&keywords=tent&th=1&psc=1

Möjligtvis Coleman Cobra 2 som verkar vara ganska lik Aravis fast några hekton lättare (bara 77cm innehöjd) och billigare.
https://www.amazon.co.uk/dp/B0047T69S2/ref=twister_dp_update?_encoding=UTF8&psc=1

Skillnader som jag kan uppmärksamma (som amatör):

Coleman väger 2.4kg (Cobra 2.05kg) vs Compacts 2.9kg. Liknande dimensioner. Bergans verkar vara kortare men aningen bredare och marginellt högre (innermått). Är osäker på vilket som tar upp minst plats i packningen (förmodligen Coleman). Coleman har två öppningar på sidorna vilket bör vara mer praktiskt om man är 2 pers (och kanske ger det lite bättre ventilering?).

På papper verkar Coleman vara ett självklart val, men då ordinarierpris på Bergans är 2663:- (väldigt bra pris för 1452:-!) så får det en att undra om man har missat nåt. Bergans är ju på en högre prisklass men är den verkligen bättre?

Vad säger ni som har koll på tält? Vilket bör jag välja för mina ändamål? Eller rekommenderar ni något helt annat?

Senast ändrad:
Bergans tältet är troligen av den äldre modellen Kompact (inte Kompact light) med pu membran. Måtten är yttermått.

Hitta en 70l 2 kg säck på loppis och spara 1,5 kg, direkt.

Tunneltält gillas skarpt. Tarp utanför som förgård än bättre.

Har inte erfarenhet av dina förslagna tältmodeller bara några äldre Bergans och de var prima.

Kolla på liggunderlag och sovsäck vilken sitthöjd du behöver, för lågt innertält blir en plåga.

go tur

Jag har använt ett Bergans Compact 3 (inte light-modellen) och det fungerade utan anmärkning, men det är lågt i tak.

Av de du länkade till tycker jag Urbergmodellen ser bra ut på pappret, vikten är ju jämförelsevis bra och jag tycker mig sett andra skriva att Urberg-tälten är OK på Utsidan.

Jag har använt ett Bergans Compact 3 (inte light-modellen) och det fungerade utan anmärkning, men det är lågt i tak.

Av de du länkade till tycker jag Urbergmodellen ser bra ut på pappret, vikten är ju jämförelsevis bra och jag tycker mig sett andra skriva att Urberg-tälten är OK på Utsidan.

Vikten lockar helt klart men packvolymen får mig att tveka, då den är 50 x 20 cm vilket verkar va rätt stort (med liknande innermått som de andra). Okej ifall man har en 85L+ rygga men skulle mer eller mindre ta upp halva utrymmet på en 65:a.

Är packvolymen den volym som påsen som man valt att skicka med har? Eller är det maximalt komprimerat?
Troligen tar det inte fullt så mycket plats om man knölar ned det utan påse, eller kan komprimera påsen. Eventuellt sätter man stänger utanpå ryggsäcken (eller hela tältpåsen?).

Är packvolymen den volym som påsen som man valt att skicka med har? Eller är det maximalt komprimerat?
Troligen tar det inte fullt så mycket plats om man knölar ned det utan påse, eller kan komprimera påsen. Eventuellt sätter man stänger utanpå ryggsäcken (eller hela tältpåsen?).

Att ha tältpinnarna utanpå och komprimera tältpåsen ytterligare (förutsatt att tältet tåler det) skulle kunna vara något. Men frågan är hur stor skillnad volymmässigt det skulle bli?

Lyckades hitta bild på den i påsen. Är väldigt bulky alltså.
https://www.hojta.se/imagecache/original/20170407/mbJWv58e793ce5ee5d.jpg

Jag vill helst undvika att ha hela tältet på utsidan. Känns inte optimalt.

Jag förstår att din budget är max 2000:-
Men ifall du skulle kunna tänka dig att lägga till 600-700:- så finns ett extremt lätt tvålmanna tält som endast väger in på ca 1,3 kilo + 180 gram för en footprint (det är att rekommendera för det tältet)
Här är en länk till det :
https://www.alpkit.com/products/ordos-2

Jag har det fast det större tremanna.

Jag köpte först ett The North Face Stormbreak 2 men skickade tillbaka det när jag insåg att det vägde minst ett kg i onödan (2,6 kg) och beställde istället ett Force Ten Helium 2 UL som jag vägde in på 1,3 kg, det känns som ett mycket bättre alternativ för mig :) Fast det spräcker din budget med 500 kr. Ett alternativ under 2000 kr kanske kan vara ett Terra Nova Zephyros 2 som ligger på strax under 2 kg för typ 1500 kr.

Bergans Compact light har rymligare mått, både i 2 och 3 mans varianten, än motsvarande vanliga Compact. Trots detta väger Compact light inte mer vilket förklaras av ex. bättre materialval (silikoniserad yttertältsduk istället för PU-belagd etc). Bergans Compact light tillverkas inte längre, utan motsvarande modell är Bergans Rondane.

Inser att dessa tält ligger utan för budget, men annars är det riktigt bra tält till priset och för 2 personer är Rondane 3 ett rymligt och trevligt tält, dessutom bra material som ger en förväntad lång livslängd på tältet.
Beakta att de två sista tälten på din lista är konstruerade så att du reser innertältet först och därefter lägger på yttertältet. Detta kan vara ganska opraktikst i vårt klimat, speciallt om du tvingas sätta upp eller ta ner tältet i regn. Min rekommendation är att du tittar på ett tält där inner- och yttertält är kopplade och reses samtidigt, sk skandinavisk design.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg