Vilket är det ultimata vintertältet???

Tarra vs VE25

Hej, jag har varit med på ett par turer där vårat Tarra (som är likt Saivo i konstruktion) och ett VE25 använts.
Kortfattat kan man säga Tarrat alltid är lättare att resa. Det grå fortare och enklare. Problemet med denna sorts tält vid dåligt väder är att få fast dem i backen innan de börjar fånga vind. Har man inte lyckats med det sticker de iväg... Här har Tarra en stor fördel eftersom det går att sätta fast 10 markfästen och godtyckligt antal linor innan man reser upp tältduken. VE25 är avsevärt knepigare (gäller även MountainHardware Trango serien) då det går åt 2-3 personer som måste hålla fast tältet (eller lägga sig i det) medans andra försöker fästa det. Tunneltält har inte detta problem eftersom de flexar i vinden och på så sätt inte kräver lika kraftig infästning.
Summerat så är Tarrat lättare att bära och sätta upp. Blixtlåset till öppningarna har en tendens att fasta i skyddsflärpen om man inte använder båda händerna men annars tycker jag inte det har några användningsbekymmer. Ventilation och värme är relativt lika, på VE25 kan det behövas att man har en glugg mellan inner och yttertält vid marken på några ställen runt om för att få bra drag. Trango har stora problem med att snö driver upp mellan ytter och innertält. Tarrats absider är avgjort bättre än i VE25 medans VE har lite större yta och höjd i tältet. När man väl fått upp VE:t så står det också väldigt stabilt, tystare än Tarrat och förmodligen lite tåligare (om än marginellt).
Kritik mot Tarrat har varit att det samlas snö på taket men det är marginellt. Har varit med om att ett Keron knäckts av snötyngden samtidgt som vårt Tarra hade mkt mindre snö på sig och var oberört. Fördelen med lite snö på taket är att det dämpar fladder och isolerar.
Summerat:

Tarra
+ vikt, uppsättning, absider, ventilation
- snö på taket, lite fladdrigt

VE25
+ stabilit, tyst, utrymme
- vikt, uppsättning, absider

Personligen skulle jag inte ta de 1,5kg extra ett VE25 väger för att få den ökade stabiliteten men det beror förståss på behovet. Vi har ca 50 nätter från alla säsonger under 3 år i vårt Tarra med allt från +30 och sol till -30 och 30m/s.

Till sist en varning som gäller för alla tält där man sätter ihop långa bågar och sedan böjer dem mkt för att få dem på plats. Se till att sektionerna i bågen gått ihop ordentligt, annars blir skarven en svag punkt och kan ge sig bara utav böjningen. Det hände oss när vi skulle upp med ett Trango, som tur var i bra väder.

/B

Re: Tarra vs VE25

Hmm.

Detta var mycket intressant och eftersom jag har hört liknande åsikter tidigare innebär det att Hilleberg nog hamnar på innerspår. Att tältet dessutom är svenskt gör ju i mina ögon saken än bättre, man vill ju gärna köpa svenskt om det finns konkurranskraftiga alternativ.

Sen är det helt sant som andra har påpekat att det finns klara fördelar med tunneltält. De är lättare, finns med större absider, är i princip lika vindstabila när de är uppslagna i vindriktningen och finns i fler varianter. Men jag kommer trots detta att satsa på ett geodetiskt tält.

De två största fördelarna med ett geodetiskt tält på vintern är: Det är självstagande och i stort sätt oberoende av om vinden bestämmer sig för att ändra riktning. För min del är det tillräckligt för att motivera det extra kilot eller vad det nu blir.

Hur som helst, tack för alla åsikter det är alltid intressant att läsa vad andra tycker.

/ Stefan

avslutad210712

Gäst
Re: Vintertält

Pask; sa:
Tunneltält är över lag lättre, enklare att sätta upp och har bättre absidutrymmen än kupoltälten. För mig väger det i de flesta fall mer än väl upp att de inte är självstagande och inte är riktigt lika vindtåliga. För mig är alltså det ultimata vintertältet ett tunneltält med stor absid, t ex Nammatj GT.

Har visserligen bara Staikat att jämföra med men jag har svårt att tro att det finns många andra tält som är enklare eller går snabbare att sätta upp.

Däremot kan nog Staikats absidutrymmen vara en nackdel för vintertältning men det lär jag upptäcka när jag skall testa det under våren.

avslutad210712

Gäst
Re: The Skinnarmo method of tältpackning

Nordesjö; sa:
Ett kupoltält har sina bågar kors och tvärs, vilket gör att man måste plocka ner hela tältet "i målläkyyyler" för att kunna packa det. Väl?

Som sagt bara Staikat att jämföra med men det kan inte vara några problem med det att lossa krokarna, dra ur bågarna i ena änden, dela dem på mitten (kan man nog skippa om man vill men troligen enklare att få ihop det hela om man dragit ur bågarna innan man delar dem) och sen rulla ihop tältet.

Ett för mig okänt märke.

Mepps; sa:

Jag får erkänna att jag aldrig tittat närmare på Ferrinos tält. Just det tält som linken pekar på är lite för litet för minna behov, men ett Ferrino Snowbound 3 verkar däremot vara ganska ok vad det gäller storleken och den allmänna layouten. Men det tältet har fått ganska dålig kritik i recentionsbanken vilket naturligtvis gör en lite tveksam.

/ Stefan

Re: Re: Vintertält

avslutad210712; sa:
Har visserligen bara Staikat att jämföra med men jag har svårt att tro att det finns många andra tält som är enklare eller går snabbare att sätta upp.

Du har tydligen aldrig satt upp ett tunneltält från Hilleberg :cool:

Skämt åsido, Staika är nog ett av de kupoltält som är lättast att sätta upp. Men ett tunneltält är ännu enklare, framför allt när det gäller att få i bågarna. Å andra sidan krävs det färre förankringspunkter för ett självstagande tält, så där tar Staika igen lite. Jag har både ett Staika och ett Nammatj så jag vet.

Däremot kan nog Staikats absidutrymmen vara en nackdel för vintertältning men det lär jag upptäcka när jag skall testa det under våren.

Jo, det tycker jag. En GT-absid ger betydligt bekvämare tältning.

Peter

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Vintertält

Pask; sa:

Peter

Kan säga att jag valde läääääääänge mellan Nallo GT, Nammatj GT och Staika innan det till slut blev det senare. Och för ett år sedan när jag köpte tält så fanns inte vintertältning riktigt i mina planer men under en vandring i Kaskasavagge i sommar tycket min kusin att "här skulle vara roligt att åka skidor". Så innan den vandringen var över hade vi bestämt oss för att ta en skidtur nu till våren. Idag kanske jag skulle prioritera upp absidstorleken i mitt val men köpt är köpt.

Fast min arbetskompis har ett Nammatj 3 GT som han med glädje lånar ut till mig (får man hoppas *L*).

Re: Re: Re: Vintertält

Pask; sa:
avslutad210712; sa:

Du har tydligen aldrig satt upp ett tunneltält från Hilleberg :cool:

Skämt åsido, Staika är nog ett av de kupoltält som är lättast att sätta upp. Men ett tunneltält är ännu enklare, framför allt när det gäller att få i bågarna. Å andra sidan krävs det färre förankringspunkter för ett självstagande tält, så där tar Staika igen lite. Jag har både ett Staika och ett Nammatj så jag vet.

Peter

Krokarna på Hillebergs kupoltält har förändrat bilden - kroktälten är betydligt enklare att resa än tunneltälten i kärvt väder efterom hela tältet kan sättas fast i marken innan resningen börjar. Man kan
t o m staga tältet innan det är rest om det brallar riktigt hårt.

I lugnt väder reser man nog ett kroktält och ett tunneltält på ungefär lika kort tid.

//J

Jag har bott i tält de senaste 15 åren i söder.
Mitt senaste tält är ett Snugpak Bunker och det är helt suveränt.
Men det börjar bli lite slitet. Inte konstigt när jag tar ned det efter varje natt.
Det är ett geodentiskt kupoltält med 3 stänger.
Man kan resa yttertält och innertält samtidigt.
Något jag gillar och som spar tid.
Det tar ca 6 minuter att få upp tältet.
I storm har det den udda egenskapen att istället för att blåsa bort
(innan jag har spikat det) så pressas det mot marken vilket gör det nästintill
omöjligt att flytta på när det blåser.
I början när jag inte visste detta så använde jag staglinorna för att säkra det
men det visade sig helt onödigt.
Jag är pedant när det gäller att sköta och underhålla min utrustning
och tältet är inget undantag.
En presenning har jag som markskydd för tältet och en innertältmatta.
Tältgolvet ser fortfarande nytt ut efter alla dessa år.
Det saknar absid men där finns nog med utrymme mellan ytter och innertält för
att ställa kängorna.
Packningen är ändå inlåst i lådcykeln så den behöver jag inte släpa till tältet.
Då det ändå snart är dags för ett nytt tält så tänkte jag att nästa får bli
ett Hilleberg Saivo 3. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa fler tält efter det.
Det är bara jag och min lilla hund men tältet är vårt hem och jag vill ha gott om plats
när vi väl är i tältet.
Mitt liggunderlag är L197 x B80 x H10 cm.
Ännu har jag inte hittat en tälttillverkare som räknar 80 cm för 1 person på bredden
när de tillverkar tält.
Visst mindre tält blir varmare snabbare men jag har bra liggunderlag och sovsäck
så jag har aldrig frusit

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Den ultimata tältkonstruktionen? Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg