Re: Myggen!
Men varför ska man in i skogen? I kajaken är det inga problem och det finns gott om sandstränder där det inte är så mycket mygg på dagen. Kvällarna får man se upp med däremot, så det vanliga kitet rekommenderas (heltäckande kläder, myggsäkert tält mm).
En gång i livet bör man i alla fall ha sett Luleå skärgård tycker jag. Se till att pricka in sandstränderna bara.
Hälsningar,
Anders
Precis som Jens har jag tillbringat min barndoms somrar på Hertsölandet och i Luleå skärgård. Jag kommer ihåg när jag vandrade på en av öarna med min hund, en svartvit karelsk björnhund. Helt plötsligt bytte hunden färg och blev grå, man såg inte pälsen p.g.a. alla mygg. Så skogsvandringar på öarna rekommenderas bara för den väl förberedde!kajaken@yahoo.com; sa:Allt det ovan sagda är sant. Men myggen, myggen... Värre myggställe finns knappt. Just det rekommenderade Lövskär (jag håller i och för sig med om att det är ett bra startställe) ligger på ett av de värsta myggträsken, Hertsölandet.
Men varför ska man in i skogen? I kajaken är det inga problem och det finns gott om sandstränder där det inte är så mycket mygg på dagen. Kvällarna får man se upp med däremot, så det vanliga kitet rekommenderas (heltäckande kläder, myggsäkert tält mm).
En gång i livet bör man i alla fall ha sett Luleå skärgård tycker jag. Se till att pricka in sandstränderna bara.
Hälsningar,
Anders