hej, jag skulle behöva en liten smidig yxa när jag är ute i skog och mark, jag har tittat på 2 olika yxor:
Fiskars Handy 500 och Gerber back paxe, yxorna ser snarlika ut, fiskars kostar 319 och gerber 445.
har någon erfarenhet av yxorna, är det någon större skillnad på dom?
hjälp mig välja rätt yxa!
tack/ oskar
hej
för att få ett vettigt svar måste du skriva exakt vad du ska yxan till och hur mycket den ska användas.
jag har alltifrån minstingen du pratar om här till klyvyxa modell större.
det jag upplever bra med den här jämfört motsvarande mindre yxa i trä från ex gränsfors är:
-beständig infästning, som tycks vara i det närmaste outslitlig. att den går runt hela huvudet är inget problem i praktiken.
-mindre känslig fär väta och temperaturomslag framf. skaftet
-snygg och praktisk hållare i nylon ingår, som går att fästa i bälte
-naturligtvis smidig att bära med, vill man kan man tom utnyttja hålrummet i skaftet vid förvaring
-bra kvalité i förhållande till pris
minus:
det redan korta skaftet blir i praktiken ännu kortare pga den för kraftigt vinklade avslutningen. det är absolut ingen yxa man arbetar med någon längre stund. hugga lite brasved eller som yttersta nödhjlpmedel om man behöver röja nåt nedblåst
det har du säkert sett, men gillar du typen av yxa finns den i tre el fyra varinater till, men normal långt skaft. en varningen dock för dom större, med huvud av klyvyxe-karaktär, dom lämpar sig inte för mycket mer än just klyvning.
förövrigt vill jag också slå ett slag för sågen. speciellt den enkla klassiska bågsågen.