Vilken vindsäck?

Jag har en Terra Nova Bothy4 som jag är mycket nöjd med. Den funkar bra i hård vind och är gjord i ett lagomt tjockt tyg som tål en hel del stryk. En sån här grej får inte paja, så tältduk duger inte. Den är helt tät, så om man sätter sig i den i vardagsrummet blir det snabbt fuktigt, men i hård vind räcker ventilationen bra.

Den funkar även för 2 personer, med 4 blir den ganska trång. En bra finess är att hörnen man ska sitta på är svarta, lätt att hitta i storm och villervalla.

Det enda som är dåligt är att det är ett litet fönster på den (som på tältet VE-25). Detta immar alltid igen, är väldigt stelt i kyla, och gör säcken svår att packa i sin påse när det är kallt. Urdum finess!

Jag har även använt en äldre Fjällräven-vindsäck som var bra.

Vandrare; sa:
Jag har en Terra Nova Bothy4 som jag är mycket nöjd med. Den funkar bra i hård vind och är gjord i ett lagomt tjockt tyg som tål en hel del stryk. En sån här grej får inte paja, så tältduk duger inte. Den är helt tät, så om man sätter sig i den i vardagsrummet blir det snabbt fuktigt, men i hård vind räcker ventilationen bra.

Den funkar även för 2 personer, med 4 blir den ganska trång. En bra finess är att hörnen man ska sitta på är svarta, lätt att hitta i storm och villervalla.

Det enda som är dåligt är att det är ett litet fönster på den (som på tältet VE-25). Detta immar alltid igen, är väldigt stelt i kyla, och gör säcken svår att packa i sin påse när det är kallt. Urdum finess!

Jag har även använt en äldre Fjällräven-vindsäck som var bra.
Intressant.
Vad tror du om höjden i en terra nova bothy för personer >190 cm långa? Inga problem så länge man gräver ut en tillräcklig fotlåda?

Tja, det är ju ingen super-rymlig vindsäck. Här är en bild från Terra Novas hemsida:

53B_D500.jpg

Konstigt nog verkar dom ha lagt ut 2-mans varianten som illustration till alla vindsäckarna, 4 manna är större än så. Den har en ventil till och är bredare med plats för en person i vardera hörn. Jag tror nog att en 1.90 person ryms, det beror väl helt på hur många man är.

Fjällrävensäcken jag använde var betydligt större. Man spände upp den med hjälp av skidorna och den såg ut som ett litet ryggåstält. Betydligt bekvämare, men också tyngre och jobbigare att hantera. Allt har för och nackdelar.

Vandrare; sa:
Tja, det är ju ingen super-rymlig vindsäck. Här är en bild från Terra Novas hemsida:
[-]
Konstigt nog verkar dom ha lagt ut 2-mans varianten som illustration till alla vindsäckarna, 4 manna är större än så. Den har en ventil till och är bredare med plats för en person i vardera hörn. Jag tror nog att en 1.90 person ryms, det beror väl helt på hur många man är.

Fjällrävensäcken jag använde var betydligt större. Man spände upp den med hjälp av skidorna och den såg ut som ett litet ryggåstält. Betydligt bekvämare, men också tyngre och jobbigare att hantera. Allt har för och nackdelar.
Vindsäcken kommer huvudsakligen användas av två personer.

Jag hittade till:
http://www.bothyshelter.com/
De verkar vara ungefär som terra novas, fast billigare och utan plastfönster. Där fanns även lite mått, vilket underlättar. Jag har fortfarande inte bestämt mig dock. Det står mellan Hillebergs och terra novas bothy 4, eller kanske en från ovanstående länk. Får se om de svarar på ett par frågor jag mailade dem, och vad det i så fall mynnar ut i.

Tack för alla tips så här långt.

JonathanW; sa:
Vandrare; sa:
[-]

Jag hittade till:
De verkar vara ungefär som terra novas, fast billigare och utan plastfönster. Där fanns även lite mått, vilket underlättar. Jag har fortfarande inte bestämt mig dock. Det står mellan Hillebergs och terra novas bothy 4, eller kanske en från ovanstående länk. Får se om de svarar på ett par frågor jag mailade dem, och vad det i så fall mynnar ut i.

Samma mått i silnylon hamnar på ungefär halva vikten när det gäller 1-3 personers-varianten. Jag har svårt att se någon fördel med den tyngre väven i sammanhanget. Men man får ju sy den själv förstås.
Lycka till!

Jörgen

Hur bra håller det?

NUI; sa:
Samma mått i silnylon hamnar på ungefär halva vikten när det gäller 1-3 personers-varianten. Jag har svårt att se någon fördel med den tyngre väven i sammanhanget. Men man får ju sy den själv förstås.
Lycka till!

Jörgen

Men, håller det verkligen? Silnylon, är inte det bara silikonbelagd nylon, dvs samma som i tält, ryggsäckar och annat? Eller är det nåt extra starkt material, typ kevlar? Tunn nylonväv är inte så starkt. Min erfarenhet är att det blir ganska stora påfrestningar när man blandar pjäxspännen, spadar, stegjärn och skidor med villt fladdrande tyg och kalla fingrar. Har du använt säcken mycket och vad pallar den? Behöver man förstärka kanterna på nåt sätt? Sy själv är ju alltid kul...

NUI; sa:
JonathanW; sa:
Vandrare; sa:
[-]

Jag hittade till:

Lycka till!

Jörgen
Jag ska nästan uteslutande dra vindsäcken i en pulka så några hundra gram hit eller dit bekymrar mig inte det minsta. Så länge jag slipper sy själv och får en hyfsat slitstark vindsäck är jag nöjd. Men tack ändå för tipset!

Re: Hur bra håller det?

Vandrare; sa:
NUI; sa:
Lycka till!

Jörgen

Men, håller det verkligen? Silnylon, är inte det bara silikonbelagd nylon, dvs samma som i tält, ryggsäckar och annat? Eller är det nåt extra starkt material, typ kevlar? Tunn nylonväv är inte så starkt. Min erfarenhet är att det blir ganska stora påfrestningar när man blandar pjäxspännen, spadar, stegjärn och skidor med villt fladdrande tyg och kalla fingrar. Har du använt säcken mycket och vad pallar den? Behöver man förstärka kanterna på nåt sätt? Sy själv är ju alltid kul...

Jo, det är bara silikonbelagd nylon. Hillebergs tält och gjorda av det materialet, vilket jag tycker är ett ganska tungt argument för att tunn nylonväv kan vara väldigt stark. Det är ju väldigt stor skillnad på nylon och nylon. Det är t ex betydligt rivhållfastare än PU-belagd nylon av samma nylonkvalitet. Vindsäckarna är ju gjorda av sådant material vilket också används till tältgolv av t ex Hillebergs. Orsaken till att det används till tältgolv är att det är tjockare än silnylon och bättre tål det tryck som uppstår om man pressar ett knä mot våt mark med väven emellan. Ungefär så har jag fått det förklarat för mig.

Jag har själv ingen vindsäck av silnylon men har använt det till tarptents och ryggsäckar och är imponerad över slitstyrkan och den allmänna tåligheten hos ett så tunt material. Men skall man vara helt säker på att ha något som inte går sönder om man trampar på det med stegjärn så närmar man sig väl en husvagn.

Så om jag skulle sy en vattentät vindsäck så skulle jag känna mig trygg med silnylon. Men jag har svårt att se att fördelarna med en vattentät vindsäck överväger nackdelarna. Normalt har man väl kläder på sig inuti vindsäcken som klarar detta och då ser jag kondensationen som ett större problem. Men jag har ingen erfarenhet av vattentäta vindsäckar, så jag kan ha helt fel.

Jörgen

Hillebergs vindsäck ser fin ut med säkerhetslina och allt. Den är inte vattentät, men vindtät, det borde ju räcka. Svårt att veta vad som menas med vindtät, men Hilleberg brukar ju göra bra saker, så den är säkert bra. Det är sant att det blir kondens i en tät vindsäck, även om det mesta ventileras ut i stark vind. Det är troligt att Hillebergs vindsäck är mer optimerad för torr snö (Svensk) än Terra Novas (Brittisk). Dessutom verkar den bättre när man bara behöver ha lite skydd och vill kunna stoppa ut huvudet. Tyvärr är den ganska dyr.

Kanske skulle en optimal vindsäck ha tät väv där man sitter och vindtät i resten?

Skilnaden mellan PU och Silikon är att PU är starkare och styvare medan silikonen är segare. Det gör att PU väven blir slitstarkare men lättare att riva sönder. Tänk dig en plastpåse, den är seg och svår att riva sönder, det motsvarar silnylon. Om man limmar fast plastpåsen på ett papper så blir det starkare, men går att riva, som PU-nylon. Inte världens bästa liknelse, men jag kommer inte på något bättre.

Vandrare; sa:
Hillebergs vindsäck ser fin ut med säkerhetslina och allt. Den är inte vattentät, men vindtät, det borde ju räcka. Svårt att veta vad som menas med vindtät, men Hilleberg brukar ju göra bra saker, så den är säkert bra. Det är sant att det blir kondens i en tät vindsäck, även om det mesta ventileras ut i stark vind. Det är troligt att Hillebergs vindsäck är mer optimerad för torr snö (Svensk) än Terra Novas (Brittisk). Dessutom verkar den bättre när man bara behöver ha lite skydd och vill kunna stoppa ut huvudet. Tyvärr är den ganska dyr.

Kanske skulle en optimal vindsäck ha tät väv där man sitter och vindtät i resten?

Skilnaden mellan PU och Silikon är att PU är starkare och styvare medan silikonen är segare. Det gör att PU väven blir slitstarkare men lättare att riva sönder. Tänk dig en plastpåse, den är seg och svår att riva sönder, det motsvarar silnylon. Om man limmar fast plastpåsen på ett papper så blir det starkare, men går att riva, som PU-nylon. Inte världens bästa liknelse, men jag kommer inte på något bättre.

Du har förmodligen slagit huvudet på spiken när det gäller användningsområdena. Det verkar logiskt att en vindsäck från Brittiska öarna används mindre i snö och mer i regn än något motsvarande i Skandinavien. Jag kan tänka mig att boothy bags används mycket av folk på dagsturer i bergen där, när det är dags att plocka fram termosen och mackorna. I Sverige upplever jag vindsäcken som ett ren vinterpryl. Både för säkerhet och för raster när det är dåligt väder.

Frågan är om vi inte har en del att lära av britterna, även om jag själv nog föredrar något tarpliknande.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg