Vilken vindsäck?

Jag ska skaffa mig en vindsäck för behagligare luncher under vintertältturerna, och har kikat runt ganska mycket.

Ajungilaks tycker jag verkar lite liten, det blir nog trångt. Hillebergs är bättre i storleken, men dubbelt så dyr. Jag har funderat på norska Jervens king size som nog är mångsidig och varm men samtidigt trång, tung, otymplig och framförallt dyr. Det finns ju också de engelska märkenas "bothy bags", t.ex. från terra nova och outdoor designs.

Hillebergs är den enda jag provat och den fungerade ju fint. Den är dessutom tillräckligt rymlig för två personer med lite packning och lunchmat. Frågan är: finns det bättre alternativ?

JonathanW; sa:
Vindsäck...
...Frågan är: finns det bättre alternativ?
Ett alternativ (osagt om det är bättre) är att sy en själv. Det har diskuterats en del i någon tråd (minns inte vilken just nu, måste sova) om huruvida man skulle sy ena sidan i vindtätt och andra i vattentätt tyg etc. Men det finns flera fördelar: Du kan välja format och tyg, samt var du vill ha dragskor och dragkedjor mm. Dessutom borde alla (mig själv inräknat) kunna sy en vindsäck, utan några andra kunskaper i ämnet.

Köpa

tror jag mer på. Bra dukar är inte så billiga om man köper på metervara.

Jag har lyckats samla på mig 4 olika vindsäckar vid det här laget.

En lätt och inte alltför prasslig väv är det enda krav som jag ställer på en vindsäck förutom storlek, förtöjningstampar och blixtlåsförsedd utkiksventil.

Spinnakerväv (lätt att få tag på) är både prasslig och onödigt tung.

Thure

Har ett par fler än Thure och håller med honom helt angående vävköp och priser. Vet inte om Globetrotter fortfarande för men det finns en fransk tvåpersoners bivackbag för bergsklättrare som har sina fördelar.

Go tur

Även om en vindsäck borde vara bland det enklaste man kan ge sig på tror jag nog ändå att jag avstår från att försöka tillverka en själv. Framförallt om det är som ni andra påstår, att det inte blir så värst mycket billigare mot att köpa en färdig.

Det är ingen som vill rekommendera någon särskild modell av vindsäck?

Ingen som testat de engelska varianterna, "bothy bags"?

Re: Köpa

thureb; sa:

...

Thure
Jag tänkte på denna väv:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29&products_id=90
4 Euro/meter, 70g/m2

Alternativt:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29&products_id=221
13.50 Euro/meter, 52g/m2

Den senare väven är ju rätt dyr, men knappast den förstnämnda. Gör man ena sidan i den väven och den andra i en vindtät ripstop-nylon så tror jag säcken blir rätt bra.

Angjugilaks vindsæck ær helt kass i konstruktionen. Ena sidan ær inte vidtæt(!), man ska stoppa in skidor før att staga upp den och så sticker føtterna gærna ut nær man satt upp den. Jættebra hvis det blåser halvmye, midre bra hvis det blåser mye. Det ær mye bedre med en sæck dær man kryper in underifrån, som ett tælt med hål i mitten av gulvet. Då ær det bara tt græva ett fot-hål, sen fort ut med sæken, dra den øver sig och sitta på det golv som finns. Snabbt och funkar æven i riktigt skitvæder. Dessutom kan man ta av skorna om man behøver værma føtterna.

Vandrare; sa:
Angjugilaks vindsæck ær helt kass i konstruktionen. Ena sidan ær inte vidtæt(!), man ska stoppa in skidor før att staga upp den och så sticker føtterna gærna ut nær man satt upp den. Jættebra hvis det blåser halvmye, midre bra hvis det blåser mye. Det ær mye bedre med en sæck dær man kryper in underifrån, som ett tælt med hål i mitten av gulvet. Då ær det bara tt græva ett fot-hål, sen fort ut med sæken, dra den øver sig och sitta på det golv som finns. Snabbt och funkar æven i riktigt skitvæder. Dessutom kan man ta av skorna om man behøver værma føtterna.

Tolkar jag ditt inlägg rätt om jag drar slutsatsen att du rekommenderar en vindsäck av typen "bothy bag"?

Dessa verkar ju vara av typen du beskriver, dvs som man drar över sig och sätter sig på golvet. Det jag är lite fundersam över är att de verkar vara ganska snålt tilltagna vad gäller höjden. Med mina 195 cm kanske det blir väl trångt, även om man nu har fötterna i en utgrävd grop. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några andra mått än packmått.

Re: Re: Köpa

Strykarräven; sa:
thureb; sa:

...

Thure
Jag tänkte på denna väv:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29&products_id=90
4 Euro/meter, 70g/m2

Alternativt:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29&products_id=221
13.50 Euro/meter, 52g/m2

Den senare väven är ju rätt dyr, men knappast den förstnämnda. Gör man ena sidan i den väven och den andra i en vindtät ripstop-nylon så tror jag säcken blir rätt bra.

Köper man från http://www.thru-hiker.com så får man tunn ripstop eller silnylon för runt 50-60 kr/m. Om den är 160 bred så räcker det med fyra meter sådan väv. Nog borde man spara en del pengar på detta. Vill man göra en mer avancerad konstruktion, typ "tält med hål i golvet" så går det ju också bra.

Jörgen

Re: Re: Re: Köpa

NUI; sa:
Köper man från http://www.thru-hiker.com så får man tunn ripstop eller silnylon för runt 50-60 kr/m. Om den är 160 bred så räcker det med fyra meter sådan väv. Nog borde man spara en del pengar på detta. Vill man göra en mer avancerad konstruktion, typ "tält med hål i golvet" så går det ju också bra.

Jörgen
Ursäkta en kort urspårning, men NUI: hur är det med tull, frakt och moms från thru-hiker? Står i begrepp att handla en hel del material, så jag är öppen för alla förslag.

Kommer inom kort att höra av mig till dig angående UL-tältfunderingar, eftersom du är den givne experten på det området :)

Re: Re: Re: Re: Köpa

Strykarräven; sa:
NUI; sa:

Jörgen
Ursäkta en kort urspårning, men NUI: hur är det med tull, frakt och moms från thru-hiker? Står i begrepp att handla en hel del material, så jag är öppen för alla förslag.

Kommer inom kort att höra av mig till dig angående UL-tältfunderingar, eftersom du är den givne experten på det området :)

Flattery will get you everything :)

Jag har just beställt några meter av de aktuella tygerna från Thru-hiker, så om några dagar vet jag besked om tull och frakt. Småsändningar som får plats i ett cm-tjockt A4-kuvert brukar slinka igenom ganska enkelt. Skriver en rad när jag vet.

Jörgen

Jag har nu fått mitt paket från Thru-hiker. Det väger 625 gram och innehåller:
2 yds 1.1 oz silnylon
7 yds 1.1 oz Ripstop with DWR

Båda är 150-160 cm breda. Totala kostnaden enligt VISA-notan är 535 kr, varav 11.60 dollar är porto. Ingen skymt av någon tullkostnad än så länge.

60 kr löpmetern i snitt, vilket jag tycker är ganska billigt för ganska extrem funktionsväv som egentligen inte går att få tag på i Europa, vad jag vet. Åtminstone inte silnylonen.

Jag har tidigare köpt Pertex Quantum från Pennine, men de för inte den längre. Den här ripstopen är i ungefär samma viktklass.

Sprang på någon info nyligen om att det finns brittiska vindsäckar av något slag, kanske bothy bags?, av Pertex Quantum. Så jag antar att någon tycker att väven håller för denna uppgift.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg