Först: det borde finnas ett forum för växter! "Bär och svamp" är det mest närbesläktade...
Jag tycker om att lära mig namn på de vanligaste fjällväxterna helt enkelt för att det tillför ytterligare en dimension till fjällvandrandet. En växt som jag känt till länge - och som jag stöter på varenda gång jag är i fjällvärldern - är kantljung. Den har tydliga "kanter" på stjälken/stammen och små vita klocklika blommor. Vad jag vet finns det ingen annan växt som liknar den.
Men under min nedstigning i Gorsavagge (juli 2011) så hittade jag denna:
Kan detta vara fråga om en kantljung. Stammen ser ju sån ut, men blomman?
Jag googlade efter bilder och hittade denna:
Visst ser den vänstra ut som en början till de gula "blommorna" på mina bilder, eller...?
En förvirrad Håkan
Jag tycker om att lära mig namn på de vanligaste fjällväxterna helt enkelt för att det tillför ytterligare en dimension till fjällvandrandet. En växt som jag känt till länge - och som jag stöter på varenda gång jag är i fjällvärldern - är kantljung. Den har tydliga "kanter" på stjälken/stammen och små vita klocklika blommor. Vad jag vet finns det ingen annan växt som liknar den.
Men under min nedstigning i Gorsavagge (juli 2011) så hittade jag denna:
Kan detta vara fråga om en kantljung. Stammen ser ju sån ut, men blomman?
Jag googlade efter bilder och hittade denna:
Visst ser den vänstra ut som en början till de gula "blommorna" på mina bilder, eller...?
En förvirrad Håkan