Joanna är verkligen en källa till kunskap och jag har också fått mycket inspiration från henne.
Jag har så lite hår så schampo används inte längre. Uppe i fjällen brukar jag använda såpa, gula utan färgämne, då den även fungerar bra att diska samt tvätta kläderna med och fungerar utmärkt i kallvatten.
Men jag är nyfiken så vill verkligen testa Joannas förslag om olivolje tvål men några har fått dåligt resultat vilket jag gärna undviker. Någon "
hög med ojämna bruna tärningar" hittade jag itne i någon av affärerna.
Det får bli den som heter Nawras, säljs här i 4 pack för ~70 kr (nästan 1kg) medan de andra säljs för runt 15-20 kr styck. På nätet säljs Nawras i
Monicas Bod för 60kr/st och följande info fanns om tvålen...
"
Olivtvål Nawras från Turkiet liknar olivtvål Aleppo från Syrien
Nawras innehåller också naturliga ingredienser med olivolja som huvudingrediens.
Skillnaden är att Nawras innehåller lagerbärsparfym och Aleppotvålen lagerbärsolja."
Qlippo låter som om de vill profitera på märket Alippo och jag fick inte fram någon info om den
Jamy & Dalan såg också bra ut men den var så grön så tänkte det var mer färgämne eller annat i. Jamyn hade ett snöre fäst i sig.
Medan jag försökte få någon hum om skillnaderna mellan märkena jag nämnt noterade jag lite "fun facts" ja nu ska nog ordet fakta tas med ro men men ... flera påstår kanske är bättre
Olivoljetvål är bakteriehämnande, hjälper mot Acne, fungerar bra som make-up borttagare, och ger tydligen även lättnad vid psoriasis.
Jag kommer inte kunna verifiera något av detta men mitt mål är bara att den ska fungera bättre än gul såpa.
Noterade även något konstigt, Dalan kallade sin för Marseille tvål, men jag tror inte detta är samma, Marseille tvål använder jag på tvätt som inte blir ren, t.ex. nu sist när min bläckpenna gick sönder och hela kavajen blev infärgad då tvättade jag med Marseille tvålen. Har inte för mig att den ska vara gjord av olivolja och den är helvit