Vilken temperatur skall kläder tvättas i ??

Hej !
Köpte nyss byxor från Garphyttan som gick under gruppen arbetsbyxor. Tvättråd 40°C !!
Då kommer knappt pungsvetten att lossna.
Vad har andra byxor som tvättråd?
 
Vanliga för just byxor är ju, med exempel inom ( ): 30 (syntet), 40 (bomull), 60 (polycotton).
Det finns några textilexperter här på Utsidan, så mer detaljerade genomgångar lär komma :).
 
Ibland får bomulskläder 30 grader av bara farten, tror det beror på at man i USA bara har varm och cold i sina tvättråd och inte som vi i Sverige som har 30, 40 och 60 grader. Då blir cold för säkerhets skull 30 och inte 40. Sen är det väl för att tänka på miljön och att inte slita på plaggen i onödan att man inte ska tvätta onödigt varmt. Kläder jag har på mitt kontorsjobb är sällan riktigt genomsvettiga och blir oftast rena nog i 40.
Vissa bomulsplagg med rekommendation 30 eller 40 kör jag i 60 ändå om de är rejält smutsiga (t ex strumpor i ren bomull) men tycker mig se ett forcerat åldrande då.
Risken för krympning finns också om plaggen inte är förtvättade varmt.

/Patrik

PS Öppna gylfen för ökad ventilation och minskad svettning i grenen. DS
 
Jag blev en gång informerad om det är mer centrifugeringen än temperatur som sliter på plaggen.

Jag har också med mig att 60 grader för underkläder, strumpor och handdukar krävs för att förhindra uppkomst av tex fotsvamp.

Men jag undrar hur många maskiner som kommer upp i vald temperatur. Om de gör det, så är det inte under många minuter av ett tvättprogram. Finns det någon produkt som kan läggas i en maskin och som visar verklig temperatur under en tvätt?
 
Jag tvättar alla mina byxor i 40 grader. Har inte märkt av några problem. Men som redan skrivits så säljs vissa kläder med tvättråd som anger vädigt låg temperatur, för säkerhets skull. Så man kan kolla på materialet och göra en kvalificerad gissning och testa att tvätta i den temperatur man vill ha.

Det är bara underkläder och kökshanddukar som går i 60 grader här i huset.
 
Mina friluftskläder tvättar jag på ett program som heter outdoor på tvättmaskinen och jag tror att det är 30 grader.
 
Tror det är vanligt med 40 grader i tvättråden, åtminstone mina btxor och vissa jackor har 40 på lappen. Jag tvättar oftast i 40, ibland i 60 om det stinker. Underkläder och lakan i 60. Strumpor i 40, efter att ha krympt flera strl 38 till strl 34…🤣
 
Ja, sånt här kan man bråka om! Snart kommer väl Agnes Wold farande och hävdar att det räcker med en rask genomsköljning i fingervarmt vatten...

Min erfarenhet är att de flesta brallor har 40 deg som tvättråd. Det är väl därför man använder underkläder för att skydda från bakterier etc. (att köra kommando är inte optimalt för rena brallor). Sedan får underkläderna gå i hög temperatur medan byxorna får en genomsköljning. Det sagt, så bör väl syntetkläder klara 60 deg utan att må dåligt.

Här är lite fördjupning. Fler genomsköljningar kan ge större tvätteffekt: https://www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/
 
Jag har tvättat allt utom lakan och underkläder i 30 °C (istället för 40) sedan energikrisen. Det blir lika rent och drar mycket mindre ström. Men generellt ska väl bomull tåla 90 °. Men det kanske inte färgerna gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27

Liknande trådar