(...) Behövs verkligen så kallt? Jag kan faktiskt inte se ett behov av det. Kanske max -5-6... Jag har inga problem att ta på mig ett underställ om det mot förmodan skulle gå ner till -10 trots att jag inte tältar på vintern. (...)
Jag är utpräglat frusen av mig, men klarar mig med Cumulus LiteLine 400 (400 g dun) ner till nollan och kanske litet till. Är det så pass kallt, sover jag i ullfrottéunderställ, dito ullstrumpor, balaclava och helt hopsnörd kapuschong, så det är inte mycket till marginaler, men jag fryser inte heller.
Mitt andra "system" är två specialbeställda säckar från Roberts.pl, som storleksmässigt passar i varandra. Totalvikt ca 1000 g, och klarar 5-10 minusgrader. Sovit gott i bivacksäck på snöfält i det combot (visserligen inte i stark vind).
Panyam är lite finare än LiteLine - med fler fack, litet mer dun totalt samt en krage som nog gör nytta, så jag skulle inte tveka där. Ska man sen klara riktiga vinterförhållanden får det ändå bli en annan lösning - antingen en ny säck eller att du kompletterar med en yttersäck. Dubbelsäck väger ju en aning mer än motsvarande enkelsäck, men fördelen är dels flexibiliteten, dels att det blir lättare att hantera kondensproblem.
Jag har left just nu, men känner att det inte spelar någon roll för mig. Jag och tjejen ligger lite på var sin sida, har öppningar på båda sidorna av tältet och rör mig tillräckligt mycket för att störa mig på en dragkedja vart den än sitter Men att känna på dom är ju aldrig fel!
Hmm, tänk ändå på att (de tänkta) undersidorna i Cumulussäckar (och många andra "finare" säckar) fylls med mindre dun än översidorna (tanken bakom är att undersidan ju ändå komprimeras), så de passar inte riktigt för utpräglade medvändare, som inte sover på rygg. Ännu mindre optimalt blir det om man är magsovare.
Åtminstone hos Roberts går det att be om "omvänd" alt. helt neutral/jämn fyllning i facken - gör det absolut om ni tänker snurra runt mycket på nätterna
Det går även att beställa hydrofoberat dun som fyllning - kanske en fördel om ni ska tälta under kallare årstider eller i mer regniga/fuktiga trakter. Jag har dock (ännu) inte testat det själv och det verkar råda delade meningar om ifall det är värt merkostnaden.