Lowe Alpin
Jag har en Lowe Alpin, 55-70. Modellnamn kommer jag inte ihåg nu, men den liknar mest "Cerro Torre" av de modeller som finns nu. Köpte min 1997.
Underbar säck! Lätt, ställbar rygg, sköna remmar och höftbälte, lättpackad. Visst- små detaljer kan alltid bli bättre - skulle tex vilja ha fler fästremmar utanpå säcken. Sidofacken är lite bökiga om man bara har lite grejor i dem (kompressionsremmarna är i vägen lite grann). Med remmarna åtdragna är säcken på 55 liter. Med fullt använda sidofack och expansion på höjden blir det 70 liter. Har aldrig behövt använda så mycket dock. Och då behöver jag inte någon vandringskompis som har 100 liter (som någon annan tjej skrev). Vi bär alla lika mycket (ca 18 kg vid start för 8-9 dagars tur). Vi tältar och bär all mat. Jag bär sovsäcken inuti ryggsäcken och liggunderlaget (och tältet om jag bär det) utanpå.
Jag hade en sho-sho innan. Jämfört med min Lowe var den kass. Tung och opraktisk och jag fick ont på höfter och axlar. Men det har ju skett utveckling sen dess även på de säckarna.