Jag har använt en enkel teleskopstav under vandringar i olika länder under flera år. Det är en Hillmaster, ett märke som är ganska stort i Storbritannien men som jag inte tror säljs i Sverige. Den har fungerat mycket bra ... men efter att ha testat så inser jag att det är en fördel med två stavar vissa tillfällen. Därför har jag relativt nyligen skaffat ett par Black Diamons Trail Pole (finns bl.a hos Addnature m fl). För mig var dessa en bra kombination mellan :
1) kort längd i hopfällbart läge, dels för att kunna packa dem i incheckat bagage när jag reser och dels för att lätt kunna hänga en på ryggsäcken när jag endast vill ha en stav,
2) relativt låg vikt
3) stabilt utförande.
MIn Hillmaster har vridlåsning och det har fungerat i stort sett bra. Kan vara knepigt att få grepp att skruva upp eller att skruva åt den när det är blött. BD-stavarna har flick-lock-låsning vilket jag anser vara överlägset bättre. Lättare att använda ävennär det är fuktigt och t.o.m. med handskarna på.
Dessutom har jag använt en av dessa stavar med skidtruga som reservstav vid turskidande i vinter.
Kameragänga har jag funderat på att ordna själv ... men kommer nog att skaffa den nedvikbara variant som NorthStar (beskriven i tidigare inlägg). Anledningen till att jag inte vill ha en skruv i toppen av staven är att jag använder toppen av handtaget att hålla emot med när det är brant utförslutning. En skruv där vore inte bra ... för mig.