Vilken softshell?

Re: Re: Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

tigertamjaren; sa:
img]http://www.sasquatch.se/product_img/arcteryx_w2003_gamma_lt_jacket.jpg[/img]

Kostar c.a. 2.400:- i Sverige och finns i några olika färger, inte bara i svart!

http://www.sasquatch.se/product.php?uid=720

/ G

Enligt hemsidan finns den i black och midnight vilket på min monitor verkar vara svart + svart.

Jag har en Mammut Ultimate (Gore Windstopper men ovanligt väl ventilerande) som jag är mycekt nöjd med men den finns också bara i svart. För cykelbruk skulle jag gärna ha en liknande jacka men med ett ljus färgat ok för att synas bättre i trafiken.

Några tips?

Thure

Re: Re: Re: Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

thureb; sa:
Enligt hemsidan finns den i black och midnight vilket på min monitor verkar vara svart + svart.

Jag har en Mammut Ultimate (Gore Windstopper men ovanligt väl ventilerande) som jag är mycekt nöjd med men den finns också bara i svart. För cykelbruk skulle jag gärna ha en liknande jacka men med ett ljus färgat ok för att synas bättre i trafiken.

Några tips?

Thure

Herr antagonist! ;)

Eftersom jag själv äger en jacka av denna modell och i just färgen med det kittlande namnet "midnight" kan jag medela att färgen i fråga är blå, eller varför inte denim-blå om man så vill. Kolla in http://www.arcteryx.com/noflash/softshells/stretch_wovens/gamma_lt_jacket.html för en glimt av nämnda färg.

För cyklingen: Kan du inte köra i en sån där varselgul väst?

/ G

Är det någon som har erfarenhet av Lundhags Baloo? Tycker det verkar vara en klart schysst mjukskal för ett vettigt pris, ca. 1400:-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

tigertamjaren; sa:
För cyklingen: Kan du inte köra i en sån där varselgul väst?

/ G
Men herregud karl, hur kan du vara sà naiv.. den varken stretchar, slimmar, andas eller kickar! ;-)

Mvh / Mats (Klättermusen Ask, Grifone Rak Jkt)

Re: Re: Re: Re: Hvorfor softshell jakke?

tigertamjaren; sa:
Aico; sa:
Jo jeg forstår at softshell er mer bekvemt en hardshell, men jeg forstår ikke hvorfor det må være mjuk fleece på innsiden. Uten fleeceforet skulle det bli lettere å regulere varmen, dom skulle tørke snabbare, dom skulle bli lettere og ta mindre plass i sekken. Jeg synes softshell jakker er gode jakker, og din Gamma MX er nok en av de beste, men jeg mener at en enkel jakke i stretch polyamid eller stretch cordura skulle andas og skydda like bra og koste mindre... kan hende jeg kjøper en uansett, dom e ju snygga.

H.

Det var just av den anledningen jag valde en Gamma LT från Arc´Teryx. De har ingen fleece på insidan, utan är "rena" / avskalade softshells. Fattar heller inte vitsen med att ha fleece (/isolering) i en skaljacka, i synnerhet inte om tanken med den är att den ska andas bättre och brukas till mer intensiv aktivitet än en vanlig skaljacka. Nån som skulle köpa en vadderad goretexjacka som skaljacka??? Inte jag i alla fall.

Kolla alltså in Arc´Teryx Gamma LT

arcteryx_w2003_gamma_lt_jacket.jpg

Kostar c.a. 2.400:- i Sverige och finns i några olika färger, inte bara i svart!

/ G

Takk for tipset Gunnar! Skal sjekke prisen i Norge.

tigertamjaren; sa:
Det var just av den anledningen jag valde en Gamma LT från Arc´Teryx. De har ingen fleece på insidan, utan är "rena" / avskalade softshells. Fattar heller inte vitsen med att ha fleece (/isolering) i en skaljacka, i synnerhet inte om tanken med den är att den ska andas bättre och brukas till mer intensiv aktivitet än en vanlig skaljacka. Nån som skulle köpa en vadderad goretexjacka som skaljacka??? Inte jag i alla fall.

Kolla alltså in Arc´Teryx Gamma LT

/ G

Hvordan er prisene på http://www.sasquatch.se i forhold til andre butikker i sverige. Så prisen på Gamma SV jakken; 2995!! den koster 2295 i vanlig butikk i norge..

Går du in på http://www.arcteryx.nu/index2.php? och sedan in på "Återförsäljare" så kan du finna de återförsäljare som finns i Norden. Tror att priset på Sasquatch är ganska representativt för priserna i Sverige, men jag vet inte.

OM du har funderingar på att köpa via nätet, tänk bara på att prova jackan i din storlek först så att du vet att det blir rätt. Gammal LT är c.a. ett nummer större i storlekarna än vad som står på, dvs står det medium på jackan är den som en vanlig large ungefär.

Lycka till!

/ G

Tack Gunnar.

Det låter bra med midnattsblå.

Jag skulle inte beteckna vår relation som antagonistisk snarare som diskussionspartners.

För att det skall bli en läsvärd diskussion behövs ibland lite olika uppfattningar.

Jag tittar in på Sasquatch.

Jag tycker att det fladdrar så om varselvästar dessutom vill jag ha så lite som möjligt att komma ihåg att ta på och med när jag gränslar cykleln. Hjälmen har jag alltid bredvid cykeln för att inte glömma ta pån.

Thure

Re: Tack Gunnar.

thureb; sa:
Jag skulle inte beteckna vår relation som antagonistisk snarare som diskussionspartners.

För att det skall bli en läsvärd diskussion behövs ibland lite olika uppfattningar.

Var inte så allvarligt menat det där med antagonister, därav den glada smilfinken ju!

thureb; sa:
Jag tycker att det fladdrar så om varselvästar dessutom vill jag ha så lite som möjligt att komma ihåg att ta på och med när jag gränslar cykleln. Hjälmen har jag alltid bredvid cykeln för att inte glömma ta pån.

Har inte sett denna Endurajacka "live" men den verkar kunna motsvara ungefär vad du är ute efter annars, dessutom till en betydligt lägre kostnad.

rannoch(blue).gif

Finns på http://www.cyclestore.co.uk/itemviewer.asp?ID=76&type=clothing , men om du kan köpa den därifrån vet jag inte heller. Dock ska priset ligga på c.a. 50£, dvs c.a. 700:- plus moms och frakt.

/ G

thureb; sa:
För cykelbruk skulle jag gärna ha en liknande jacka men med ett ljus färgat ok för att synas bättre i trafiken.

Thure, jag surfade runt och hittade den här annars som verkar kunna vara i herrns smak: vindtät, vattentät / vattenavvisande och andas

Excel%20Sports%20All%20Weather%20Jacket.jpg

Finns på Excelsports http://www.excelsports.com/new.asp?...ather+Jacket&vendorCode=EXCEL&major=4&minor=5 och kostar drygt 350:-!

Inte illa om den håller vad den lovar.

/ G

Niklas L; sa:
Är det någon som har erfarenhet av Lundhags Baloo? Tycker det verkar vara en klart schysst mjukskal för ett vettigt pris, ca. 1400:-

Ska tydligen vara rätt bra. Såg den på en kille här om dagen men ville inte gå fram och fråga, kändes lite konstigt.

Jag tänkte gå in till stan imorgon och kolla på softshells. Just nu ser det ut att bli en Tierra Chalten.

/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg