Aico; sa:
Jeg har nettopp bestilt en Arcteryx Gamma SV vest til sommerbruk og gleder meg til den kommer, men jeg har også sett litt på softshell jakker. Det som slår meg er at jeg får lyst til å kjøpe en ettersom de fleste har god tight passform, bra stretch og mjuk god innside. Derimot kan jeg ikke se at det er noe behov. Om sommeren skulle det bli vanskelig å regulere temperaturen ettersom de isolerer så godt og det kan også være et problem på vinteren. Uansett har jo de fleste softshell jakkene et snitt som gjør dem uegnet til annet enn dagsturer og godværs bruk på vinteren. Hva er den praktiske fordelen med ei softshell jakke?
Fördelen med ett mjukt skal framför ett hårt är att det ska vara bekvämare, stretchigt, slitstark och inte minst andas MYCKET bättre än ett hårt skal gör. Själv använder jag min Arc'teryx Gamma MX till nästan all utom stormvindar, kraftigt regn och varmare väder.
T.ex. vid skidåkning är det en enorm skillnad jämfört med en GT-jacka, sä länge det inte blåser stormvindar.
När jag går på tur har jag den som vindskydd just av den anledningen att den är så mycket skönare än ett hårt skal. Min Gamma MX är min favorit för nästan alla tillfällen.
/Martin