Re: Nja
Klippa och mossa har inte varit något problem för mig. Självklart finns det andra skor som är mycket skönare för promender än de med Pilot-sula, men man kan få bort nästan alla faktiska problem om man använder broddar. Broddarna ger ibland en lite hög och "vinglig" känsla på sten.
I frusen tjäle, is och liknande sjunker metalldubben ner och ger ett fantastiskt grepp. Med broddar kan man OFTA gå på hala ställen där ingen annan vågar gå.
Om broddarna förvaras hyffsat lättillgängligt är de enkla att få av och på.
På: Lägg dom på isen och trampa till.
Av: Håll emot med andra foten och trampa loss. Plocka upp dom.
Som jag ser det finns det två grupper som kan ha nytta av Pilot kängor istället för Profil:
1. De som använder kängorna även till skateskidåkning.
2. De som vill ha en relativt lätt känga med god rörlighet framåt/bakåt som samtitigt har god stabilitet i sidled. För långfärdsskridskoeliten med bra vriststyrka och fin teknik är sidostabiliteten säkert störande men för de flesta av oss underlättar den åkningen.
Mina Pilot-kängor såg ut att slitas mycket i början men efter att de "vassa" kanterna har rundats av slits de inte så mycket längre. Asfaltspromenader i samband med skridskoturer är nog ett trist problem som bara Stockholmare behöver stå ut med i någon påtaglig omfattning.
Lasse
Mitt enda broddproblem är att de ibland lossar under promenader och jag får leta några meter bakåt för att hitta dem. Skulle gissa på ca ett tapp per 1000 meter. Finns det någon lösning?thureb; sa:Ofta så är det mycket upp och ned på klippa hal mossa etc vid skridskoturer där man nyttjar ett stort antal mindre sjöar. Det är då byngligt att ta på och av broddar vid varje på och avtagning av skridskor. När man klättrar på klippor är inte broddar idealiskt gummisulor fungerar bättre.
...
Dessutom så slits sulorna på pilotskor väldigt mycket av promenader på asfalt.
Klippa och mossa har inte varit något problem för mig. Självklart finns det andra skor som är mycket skönare för promender än de med Pilot-sula, men man kan få bort nästan alla faktiska problem om man använder broddar. Broddarna ger ibland en lite hög och "vinglig" känsla på sten.
I frusen tjäle, is och liknande sjunker metalldubben ner och ger ett fantastiskt grepp. Med broddar kan man OFTA gå på hala ställen där ingen annan vågar gå.
Om broddarna förvaras hyffsat lättillgängligt är de enkla att få av och på.
På: Lägg dom på isen och trampa till.
Av: Håll emot med andra foten och trampa loss. Plocka upp dom.
Som jag ser det finns det två grupper som kan ha nytta av Pilot kängor istället för Profil:
1. De som använder kängorna även till skateskidåkning.
2. De som vill ha en relativt lätt känga med god rörlighet framåt/bakåt som samtitigt har god stabilitet i sidled. För långfärdsskridskoeliten med bra vriststyrka och fin teknik är sidostabiliteten säkert störande men för de flesta av oss underlättar den åkningen.
Mina Pilot-kängor såg ut att slitas mycket i början men efter att de "vassa" kanterna har rundats av slits de inte så mycket längre. Asfaltspromenader i samband med skridskoturer är nog ett trist problem som bara Stockholmare behöver stå ut med i någon påtaglig omfattning.
Lasse