Vilken skivbroms
Jag valde mellan XT och Mini, men till slut så köpte jag Shimano XT till mitt framhjul.
Varför:
1. Brist på Mini
Dom gick helt enkelt inte att beställa när jag "skulle till" och handla.
2. Eftermarknadsvärde
På något sätt så inbillar jag mig att man får bättre andrahandsvärde på XT då det "troligen" kommer finns reservdelar längre. (obs, endast min personliga åsikt, självklart kan den vara fel).
Priset skiljer inte nämvärt. Vill man handla i Sverige tar cyclecomponents ca 1800 SEK. På chainreactioncycles.com tar dom 99,99 pund för XT och 109,99 pund för Mini. Nästan samma alltså.
Vad gäller slangarna så tycker jag det ser bra ut med metallslangarna. Blir det tyngre? Jag bryr mig inte om dom få grammen.
Jag tog 6mm siliconslang, transparent, och klippte upp på sidan. Denna trädda jag över bromsslangen där den ligger emot ramen. Ser bra ut och skyddar mot slitage. Iofs så lägger det väl till ca 3 gram om man bryr sig om vikt.
Sedan är det en annan sak, och det är inkörning av bromsen. Shimano nämner ingenting om detta eller hur man skall göra, men jobbigt är det. Bromsen tar i princip ingenting när man monterat på den från första början. Det verkar finnas lika många lösningar på detta som det finns cyklister, men jag cyklar på och måste säga att bromsen tar lite bättre, men långt ifrån bra, nu när jag avverkat ca 6 mil i skogen. Tydligen så beror detta på att beläggen är extremt hårda, och att skivan också är hård så det dröjer inna det blivit yta för beläggen att ta på. Som det är nu så kan jag bromsa in med två fingrar, men det är långt ifrån det jag läst att man kan låsa hjulet med ett finger.
Hur Mini är att köra in vet jag inte, men jag tycker att det är dåligt av shimano att inte informera om detta och att inte informare om hur man skall köra in bromsen.
Jag kommer troligen inte att välja XT till bakhjulet sedan när det är dags att byta där. Avid eller Hope lär det bli då. Eller så väljer jag XT bara för att ha samma som fram...
/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2002-09-16 kl 12:38]