Vilken skillnad!!!!!!!!

bogart; sa:
Där sa du ett sanningens ord, det är mycket lätt hänt att högdagrarna blir helt utfrätta.

Annars tycker jag att det häringa chromatic abrevation, hur det nu stavas, är ett jämrans gissel.

Leif...

Du får slanta upp lite så slipper du det där .. :)
eller kolla i Foto:s tester, de brukar gå igenom sådant väldigt grundligt.

Mvh Håkan B

Kromatisk aberration

bogart; sa:
Annars tycker jag att det häringa chromatic abrevation, hur det nu stavas, är ett jämrans gissel.

Leif...

Fast kromatisk aberration har inte med digitaltekniken i sig att göra, utan ligger i optiken, även om det är sant att det är mer märkbart på vissa digitalkameror.

Johannes

Re: Kromatisk aberration

f91jsw; sa:
Fast kromatisk aberration har inte med digitaltekniken i sig att göra, utan ligger i optiken, även om det är sant att det är mer märkbart på vissa digitalkameror.

Johannes

Trodde aborrarna uppstod på grund av att CCDernas RGB-ljuselement inte överlappar, utan ligger brevid varandra? Jag kan ha fel ..

Jag slantade upp rätt duktigt ändå tycker jag, närmare 10lök gick den på en gång i tiden. Det var visserligen ett par år sedan men än har den inte tjänat ut. Och bortser man från "abborisarna", som kan vara grymma när de rätta/felaktiga förutsättningarna finns, så är den fortfarande riktigt trevlig.

Jag ville minnas att de (aborisarna) uppkommer pga att ljusets olika färger böjer sig olika mycket i linsen, ju mer ljuset böjs desto större problem. Därav syns de mest i utkanterna av bilden. fler bud?

Leif...
[Ändrat av bogart 2004-09-09 kl 15:09]

Kromatisk abberation orsakas av att brytningsindex för glas varierar med ljusets våglängd. För att motverka detta kan man kombinera linser med olika brytningsindex (apokromatiska linser). Helt och hållet kommer man dock inte till rätta med problemet, men det går att minimera. Kromatisk abberation uppstår vanligare hos teleobjektiv och när man fotar med full bländaröppning.
Hos en del digitalkameror kan dock kromatisk abberation uppkomma även om man har en bra lins och då är det sensorn som "förstärker" den kromatiska abberationen, som med film skulle vara omärkbar. Denna sensoreffekt kallas på engelska "blooming" och det vet jag inte så mycket mer om.
Kromatisk abberation är ffa ett problem som en del digitalkompakter dras med (även om det kan uppkomma såväl hos digitala systemkameror som vanliga slr-kameror också).
Mer läsning om kromatisk abberation och blooming finns här:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

/D

Re: Re: Kromatisk aberration

hakan_l_borg; sa:
[Trodde aborrarna uppstod på grund av att CCDernas RGB-ljuselement inte överlappar, utan ligger brevid varandra? Jag kan ha fel ..

Det stämmer i och för sig att de inte överlappar, men det är inte det som är kromatisk aberration. KA uppkommer eftersom brytningsindex i linserna är olika för olika våglängder (färger). Det betyder att de olika färgerna kommer att fokuseras på lite olika platser i bilden.

I alla objektiv kompenseras för KA genom att man använder kombinationer av olika linser med olika brytningsindex. Man kan minska KA genom smart konstruktion av objektivet men det går aldrig att eliminera helt med refraktiv optik. I vissa objektiv till digitalkameror, särskilt med stort zoomomfång, har man tvingats kompromissa in väldigt mycket KA för att få andra egenskaper hos optiken. Sedan kan det också vara så att det är mer märkbart när man har digitala sensorer där de bildkänsliga elementen inte överlappar för det olika färgerna.

Johannes

Så kontentan kanske är att

vi alla har rätt .. fast jag lyckades trots det överexponera lite lovande skärgårdsbilder i lördasg när jag var ute med Hasselbladaren och slapp bekymra mig för centrumvägt eller evaluerande - får träna lite oftare med den tror jag ..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg