Vilken sida ska man gå på?

I trafiken känns det inkosekvent att gå till vänster på väg och GC väg men till höger på gångbana.

Men för att spä på förvirringen upplever jag att i rulltrappor, t ex på flygplatser (på den tiden man ibland reste med flyg, pre-Corona) så är det informell regel/praxis med högertrafik: stå stilla till höger och omkörning för de som går snababre till vänster och det i länder med högertrafik.

/Patrik

Mötte senast igår kväll 2 promenanter när jag gick på en vanlig 70-väg. De gick alltså med trafiken, vilket ju får en att bli lite provocerad. Man får liksom lust att peka med hela handen att de går på fel sida, men samtidig bryter de ju inte mot nån lag, så fick räcka med "onda ögat"

Jag hittar inget som ger dig stöd för att man skulle gå till höger efter 1967, länka gärna var du hittat detta.

Om man alltid skulle gått till vänster hade de ju inte behövt specificera att man vid avsaknad av gångbana ska gå till vänster?

Om jag säger att maten inte är varm, menar du att jag också måste påpeka att den är kall?

Om man alltid skulle gått till vänster hade de ju inte behövt specificera att man vid avsaknad av gångbana ska gå till vänster?

Om jag säger att maten inte är varm, menar du att jag också måste påpeka att den är kall?
Om något specificeras betyder ju inte det per automatik att saken har ändrats.
Det som gjordes under 2018 var att det FÖRTYDLIGADES om var det ska gås.
Om du säger att maten inte är varm innebär det inte heller att maten var varm just innan du gjorde konstaterandet om matens temperatur.

Precis som även Lassky skriver, så vill jag gärna att du pekar ut var det stod att man ska eller bör gå till höger på gångbana/GCväg i tidigare lagtexter.
Att man ska gå till vänster på väg utan gångbana vill jag hävda varit så sedna 1967. 2018 kompeltterades det med att gälla även gående på GCväg.
Så vitt jag vet finns ingen höger/vänster-regel för gångbana utan bara våra tyckanden med olika argument, men jag tycker du antytt att man tidigare sagt "gå til höger på gångbana" och det hävdar jag inte finns, mer än möjligen som lokal praxis, men inte nedskrivet.
Fordons plats är till höger : " Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. " men gående är ju inte fordon, de är "gående" i lagtextens mening.

/Patrik

Precis som även Lassky skriver, så vill jag gärna att du pekar ut var det stod att man ska eller bör gå till höger på gångbana/GCväg i tidigare lagtexter.

Jag skrev att vi haft högertrafik.

Peka gärna på nåt som visar att högertrafiken inte gällt för fotgängare på gångbana.

Rekommendationen när två gående möts har väl alltid varit just att man håller till höger? Just eftersom det är enklast att tillämpa samma regler i så många sammanhang som möjligt.

Jag skrev att vi haft högertrafik.

Peka gärna på nåt som visar att högertrafiken inte gällt för fotgängare på gångbana.

Rekommendationen när två gående möts har väl alltid varit just att man håller till höger? Just eftersom det är enklast att tillämpa samma regler i så många sammanhang som möjligt.

Högertrfaiken gäller fordon, inget sagt om gående/fotgängare förutom att de i brist på gångbana bör hålla till vänster. Samlad tropp går också till höger men inget sagt om enskilt gående på gångbana.

Du vill applicera fordonsregler på gående och det håller jag inte med om. Fordon är fordon och

/Patrik

Nej, jag vill applicera regler konsekvent i största möjliga mån, eftersom det gör det enklare att komma ihåg reglerna.

Hur många minns på rak arm (utan att googla) vad datumparkering egentligen innebär?

Om jag ska parkera enligt datumparkering idag (den 2 juli), ska jag stå på udda eller jämn sida?

Nej, jag vill applicera regler konsekvent i största möjliga mån, eftersom det gör det enklare att komma ihåg reglerna.

Hur många minns på rak arm (utan att googla) vad datumparkering egentligen innebär?

Om jag ska parkera enligt datumparkering idag (den 2 juli), ska jag stå på udda eller jämn sida?

Bättre att kalla det datumparkeringsförbud eftersom det jämna datum är förbjudet att parkera på sidan med jämna adressnummer. När man ser skylten som i grunden är en P-förbudsskylt blir det kanske lättare att komma ihåg det så:

Jämna datum parkerar man alltså vid udda husnummer och vice versa - vad det nu har med sida att gå på att göra. Om man minns att fordon håller till höger och man både syns och ser fordonen bättre genom att gå till vänster så kan man resonera sig fram till att gå till vänster där det finns fordon (dvs på väg och GCväg). Ska man sedan komma ihåg att växla till att gå till höger på rena gångbanor? Som mina svengelsk-talande kollegor skulle sagt: "Det mejkar inte sense", inte för mej i alla fall.
Så med dina egna argument om konsekvens vill jag hävda att man bör gå till vänster även på gångbana.

/Patrik

"På en gemensam gång- och cykelbana ska jag hålla till vänster som gående, men vad gäller på gångbanor och i gångfältet på separerade gång och cykelbanor? Vilken sida av gångbanan ska man gå på då?
Det är inte reglerat i någon lag eller förordning. Lagstiftaren tänker sig helt enkelt att gångtrafikanter kan mötas på den sida som för stunden passar bäst."

"På en gemensam gång- och cykelbana ska jag hålla till vänster som gående, men vad gäller på gångbanor och i gångfältet på separerade gång och cykelbanor? Vilken sida av gångbanan ska man gå på då?
Det är inte reglerat i någon lag eller förordning. Lagstiftaren tänker sig helt enkelt att gångtrafikanter kan mötas på den sida som för stunden passar bäst."
Ett litet sidospår men det kan vara bra att veta att om ni möter en hundägare så är dom flesta hundar vana att gå på vänster sida, speciellt om dom bor på ett ställe med GC-banor och gator/vägar. Det underlättar då om du också möts till vänster.

Jämna datum parkerar man alltså vid udda husnummer och vice versa - vad det nu har med sida att gå på att göra.

Ja, men frågan var om du kom ihåg detta utan att googla. Eftersom du la upp en länk så antar jag att du googlade.

Precis som du själv säger är regeln lite svår att komma ihåg eftersom den inte reglerar var man får parkera utan var man inte får parkera.

Och på samma sätt är det enklare om alla trafikanter (såväl fordon som fotgängare) håller sig till samma regler.

Rullskridskor och rullskidor räknas väl som fotgängare, och ska alltså hålla till vänster på kombinerad GCB. Är det logiskt? Cykel till höger och rullskidor till vänster?

För att inte tala om ifall du som cyklist kommer cyklande på höger sida, och kliver av för att leda cykeln. Då måste du alltså över till vänster sida när du kliver av cykeln.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg